Új S-Bahn járhat hamarosan Berlinben

1998-ban jártam először Berlinben, akkor a Gyermekvasút szakmai versenyén elért hatodik helyezésem miatt. Később a szüleimmel is nyaraltunk ott, ez a kétezres évek legelején volt. Jó fotóim sajnos egyik alkalommal sem születtek, ezért eddig a legalaposabb olvasóim sem sejthették egyáltalán, hogy jártam már ott. Pedig igen, és mint az első külföldi vasútbarát utam színhelye, fontos is számomra a város a mai napig.

Nemrég újra elutaztam, egy hétvégét töltöttem ott, így már három különböző közlekedési eszközzel is jártam a városban (először vonattal, aztán autóval, ezúttal pedig repülőgéppel mentem), és egyfelől óriási változást tapasztaltam, másfelől viszont igaziból nem változott semmi. Éppen ezért ideje volt, hogy új járműtípust szerezzen be a városi gyorsvasutat üzemeltető S-Bahn Berlin GmbH.

A járműveket a Siemens-Stadler konzorcium gyártja, 100 km/h legnagyobb sebességű, legalább 1 m/s2 gyorsulású lesz. 21 "negyedvonat" (483 sorozat), vagyis kétkocsis egység és 85 "félvonat" (484 sorozat), vagyis négykocsis egység készül, a berlini S-Bahnon ugyanis kétkocsis alapegységekből állnak a szerelvények, így többnyire négy, hat, illetve nyolc kocsis vonatokat alkotnak belőlük. A régi, NDK vagy birodalmi gyártású szerelvények, és az NSZK-ban gyártott 480-as sorozat két kocsiból áll, két vezetőállással. A szintén NDK-s, 485 sorozat négykocsis, két vezetőállásos és két vezetőállás nélküli kocsiból áll. A kocsik között nincs átjárási lehetőség, ahogy a kilencvenes évek végén gyártott 481-esekben sem, ahol azonban a "Viertelzug" egy vezetőállásos és egy anélküli kocsiból áll. Az alapvonat négykocsis, de ehhez csúcsidőn kívül hozzákapcsolnak két kocsit, csúcsidőben pedig két négykocsis egységes dupláznak.

Az új vonatok elsőként fognak átjárást biztosító harmonikákat kapni a berlini S-Bahn történetében. Ezekke lehet végre lecserélni a nyolcvanas évek már korszerű elektronikájú, de elaggott járműveit, a körvonalon (igaziból a belső körvonalon, de senki sem hívja így, a külsőt viszont igen). Az összes szerelvény 2023-ra lesz készen.

A járművek újszerű belső terekkel, több kapaszkodóval és elválasztó plexifallal rendelkeznek majd.

berlin-002r.jpg

berlin-003r.jpg

Az NDK-ban gyártott 485-ösök már csak az észajk-keleti részén járnak a körvonalnak (Ringbahn)

berlin-004r.jpg

berlin-001r.jpg

A 480-asokat a Nyugat-Berlini BVG rendelte, és eredetileg ezüst színűek voltak. Az S-Bahnt elvileg Berlin egészében a Kelet-Német DR üzemeltette, de a Fal leomlása előtti utolsó években a Nyugat-Berlini vonalakat átvette a BVG és rögtön neki is látott a korszerűsítésnek. A rácsok miatt "Toaster" néven becézett vonatok formabontó kinézetükkel és korszerű elektronikájukkal ma is megállják a helyüket, csak a hangosabb nyikorgások, csattanások, ajtócsapódások árulják el, hogy nem az ezredforduló gyermekei. Ezen a képen az idege űrhajóra hasonlító Zentraler Omnibusbahnhof am Funkturm (ZOB) előtt pózol a vonat a Westkreuz állomásnál.

Az utam beszámolóját később fogom publikálni a benbe.hu-n.

Címkék: Berlin, Stadler, S-Bahn