Fotósvonat Csömödéren

Fotósvonatot sok célból szervezhetünk, de legtöbbször azért, mert az adott vasútvonalon vagy az adott járműveket egyébként nagyon ritkán, vagy egyáltalán nem, vagy csak nagy nehézségek (és információt szolgáltató kapcsolatok) árán lehetne fényképezni. A létszám lehet egy tucat ember, vagy akár több száz is, a program pedig egy más forgalommal is rendelkező vonalon lehet nagyon kötött, szünetelő szolgáltatású (a világért sem bezárt) vonalakon pedig akár viszonylag szabad is.

A személyszállító és a teherszállító különvonat egymás mellett. A kapacitást messze nagyobb volt a létszámnál, nyilván a fertőzésveszély csökkentése miatt.

A Csömödéri Erdei Vasútra (ami leánykorában az Állami jelzőt is viselte) azért szerveztünk vonatot, mert az évi több százezer köbméter fát megmozgató vasútüzem tehervonatait nehéz elcsípni, így ráadásul nem csak tehervonatot fotózhattak a résztvevők, de utazhattak is egy olyan szárnyvonalon, amelyen normális esetben csak teherforgalom van. A 109 km hosszú hálózat java része ilyen, személyforgalom csak a Lenti-Csömödér-Kistolmács fővonalon van.

A Csömödéri Erdei Vasút hálózati térképe:

A kistolmácsi vonal Víznyomónál ágazik ki a márki vonalból

A hálózat két kisvasút összekötésével jött létre a kilencvenes években, eredetileg a Lenti Erdei Vasút és a Csömödéri Erdei Vasút vonalai között nem volt összeköttetés, előbbin személyforgalom sem. A két részhálózatot összekötő vonal a Zalalövő-Őrihódos nemzetközi fővonal megépültéig a legújabb vasútvonal volt Magyarországon. Ma ennek köszönhetően a Szilvágy-környéki erdőkből is a csömödéri fatelepre járhatnak be a rönkszállító kisvasúti tehervonatok.

A különvonatok Víznyomó elágazástól a Márki szárnyvonalon Bánokszentgyörgyig közlekedtek, a Zalai Dombság reek tájain át, többek között megállva a Meretai repülővágány lombalagútjánál is. Víznyomótól a fővonalon is továbbhaladtunk Bázakerettyére; ezt a szakaszt elsősorban az olajipar kiépítésének szállítási igényei hívták életre.

Az erdő mélyén fekszik a meretai kiágazás

Balra Bánokszentgyörgy, Oltárc, Márki és Bucsuta, jobbra Mereta: egyik vonal szépségét sem élvezheti a mezei utazó

A kisvasút fejlesztése nem állt meg, a kistolmácsi, eléggé elszigetelt végállomástól meghosszabbítják a pályát, és jövő nyáron már a horgászásra és fürdésre is ideális tó partján, a falu szélén lesz a végállomás. Az elsőnek számító Szentpéterföldei szárnyvonalat is átépítik, ahol alkalmanként szintén közlekedhetnek majd közforgalmú személyszállító vonatok.

Kövecsesi elágazás és Víznyomó között

Ez nem a fotósvonat, hanem valóban rakodás alatt álló teherkocsik Kámaházi erdészlak rakodóhelyen

4p.jpg

Csömödér és Lenti előtt is keresztezi a nagyvasutat a kisvasút vonala