Retró hétvégék 2020-ban

Idén is rendezett Retró-hétvégéket a MÁV-START és a MÁV-Nosztalgia a Balaton északi partján vezető vasútvonalon. A kisegítésként érkezett, retró-festésű de napi használatban lévő, valamint a nosztalgiaforgalmú gépek egy kicsit segítettek a székesfehérvári fűtőháznak is levegőt venni, mivel a remotorizált 418.3 sorozatú dízelmozdonyok üzemkészsége egyre gyatrább.

Fontos hangsúlyoznom, hogy ez nem amiatt van, mert ezek dízelmozdonyok! Továbbra sem értek egyet azzal, hogy ennyire sok pénzért, fontosabb (egész évben túlterhelt) vonalakat megelőzve villamosítanak, pályafelújítás nélkül, jelentősen csökkentve az állomási kapacitásokat, és persze súlyos problémákat hozva a vonal menetrendjébe azzal, hogy egy arra alkalmatlan állomáson, Balatonfüreden kell majd a gépcseréket megoldani. Utóbbi helyen most komoly beruházással épül egy csonkavágány a gépcseréket segítendő, ami a tolatásokat nem igazán támogató biztosító-berendezés drága átépítésével is jár. Mindezt egy pár éves átmeneti helyzetre, ha igaz (téteket lehet tenni).

Nade nézzük akkor a retrót!

A MÁV Nosztalgia kft. M61 020 Révfülöp és Szepezdfürdő között fotó

Az első szombaton az M61,020 pályaszámú NoHAB jött először szembe, a kevéssé attraktív vonatösszeállítás ellenére érdekes a szerelvény, hiszen ott a villamos fűtőkocsi (VFK) is benne. A kép Szepezdfürdőnél készült.

A MÁV-START Zrt. M41 2103 Badacsonyörs és Ábrahámhegy között fotó

Ábrahámhegynél nem egyedül vártuk az egyébként békéscsabai illetőségű M41,2103-ast, amely az erre a hétvégére elkészült, gyártáskori festésű Bhv-kocsikat húzta. A második hétvégére elkészült egy hozzáillő, bajszos vezérlőkocsi is, de ezen az úton még egy vezérlés nélküli, csak poggyász-szakaszos BDbh kocsi került bele.

A MÁV Nosztalgia kft. 424,247 pályaszámú gőzmozdonya Nemesgulács-Kisapáti és Tapolca között fotó

A legnagyobb attrakció kétségkívül a 424,247 pályaszámú gőzmozdony önálló szolgálata volt. Szombaton egy Tekergő gyorsvonatot továbbított Székesfehérvár és Tapolca között. Mivel a szerelvény már Budapesten elkeveredett (áldokumentarista detektívregényt lehetne írni erről), így tetemes késése volt, részben a gőzösnek is voltak kisebb műszaki gondjai, de lendületesen érkezett meg a vonatút végére, így vállalták a második hétvégére is a szereplést. Sokakat tett szerintem boldoggá!

A MÁV-START M62 194 Nemesgulács-Kisapáti és Tapolca között fotó

Az M62,194 is föllépett egy szép gyorsvonati szerelvénnyel. A háttérben a Csobánc.

A MÁV-START M62 001 Tapolca és Nemesgulács-Kisapáti között fotó

A második hétvégén sikerült lefotózni az M62-001 pályaszámú, prototípus mozdonyt is, ami ugyan megérkezett az első hétvégére, de műszaki gondjai miatt nem merték dolgoztatni, így a piros-sárga festésű 165-ös ugrott be helyette. Ez a kép Nemesgulács-Kisapáti előtt készült.

A MÁV-Nosztalgia kft. 424,247 pályaszámú gőzmozdony Balatonudvari és Fövenyes között fotó

A második hétvégén egy hetvenes éveket idéző gyorsvonati szerelvény élére került a gőzös, amit egy másik stílusú beállításban Balatonudvarinál kaptunk lencsevégre.

A MÁV-START M62 194 Nemesgulács-Kisapáti és Badacsonytördemic-Szigliget között fotó

Magyarország leghosszabb nevű állomásánál, Badacsonytördemic-Szigligetnél kaptam el a hazatérő 194-est a csíkos, tavaly már bemutatkozott retró-gyorsvonati kocsikkal.

Néhány rövid videófelvételt is sikerült készíteni a hétvégéken, de a rohanás miatt ezúttal nem annyit, mint szerettem volna: