Búcsúzik a második Tátrai Fogas
De csak felújítás miatt.
A Csorba és Csorba-tó közötti "Zubačka" 1970-ben épült a csorbatavi Északisí Világbajnokságra, és azóta is a svájci Schweizerische Locomotive und Machinenfabrik Winterthur (SLM) és a Brown, Boveri & Cie, Baden (BBC) által gyártott fogaskerekű motorvonatok járnak rajta. Az ötven éves járművek testvérei ugyan még Svájcban is közlekednek, de már csak kisegítésként, így a Felvidéken is időszarű lett a cseréjük.
Csorba állomást hagyja el a motorkocsi
A KsOd gőzfogasa
A fogasnak volt elődje, a Kassa-oderbergi Vasút (KsOd) 1898-ban helyezte üzembe a közel azonos nyomvonalon haladó vonalát, persze még gőzüzemmel, de 1932-ben leállították és a negyvenes években a pályát is elbontották, mivel a Tátrai Villamos Poprádról induló vonatai és a Csorbáról indított új, autóbuszos kapcsolatot elegendőnek és akkoriban korszerűbbnek gondolták.
Az új fogasra Csorbán a felvételi épület belsejében elhelyezkedő, tágas csarnokban lehet átszállni. A vonatok a Tátrai Villamoséval megegyező, 1500 V egyenfeszültséggel üzemelnek. A csorbatavi állomás az átépítéskor a tópartról az új üdülők közé került át, ahol a Fogas és a Villamos pályája össze is van kapcsolva. A mostani motorkocsik azonban nem rendelkeznek adhéziós hajtással, így a Villamos vonalára nem tudnak átjárni. Még a kocsiszínben is fogasléccel hajtva közlekednek.
Az esedékes pályafelújítás 2020. július 6-ától 2021. májusáig tart majd, elkészültekor pedig már készen állnak majd az új, Stadler gyártmányú motorvonatok is, amelyek fogasléces és adhéziós közlekedésre is képesek lesznek.
A Stadler motorvonatokból 5 darabot szerez be a ŽSSK, amivel nem csak a 3 régi motorvonatot tudják lecserélni, de a vonal meghosszabbítható lehet az adhéziós Tátrai Villamos felé is, akár Tátralomnicig. Az adhéziós képességre azért is szükség lesz, mert a Pozsony-Zsolna-Kassa fővonal átépítésekor a mai Csorba állomás megszűnik majd, ahogy a Csorbai-nyeregnél kiegyenesítik a pályát, és új átszállóhelyre lesz szükség, ahová a Fogas motorvonatai a fővonal mai helyére kerülő, keskeny nyomtávú pályán érkezhetnek majd meg.
A Gornergratra kapaszkodik egy rokon, svájci motorkocsi. A GGB vonatai háromfázisú váltakozóárammal működnek.
Csodás kilátás az Alacsony-Tátrára
A fővonal szűk íveit ki kell egyenesíteni.
Az új motorvonatok csaknem azonosak lesznek a svájci MVR - Montreux, Vevey et Rivera vasúttársaságéival.