Képes állomásnévtáblák a Királyréti Erdei Vasúton

Ez a poszt kivételesen nem a vasút fejlesztéséről, vagy épp az azzal kapcsolatos anomáliákról szól, egyszerűen csak egy olyan, kedves apró részletről egy kisvasút mentén, ami számomra gyerekkorom óta egyfajta misztikusságot kölcsönzött a vasútnak. A királyréti kisvasút, kicsit duci állomásnév-feliratait ugyanis kis rajzok egészítették ki zománctáblákon, ami egyfelől nagyon komoly volt (szemben más kisvasutak egyszerű fatábláival, vagy akár sehova sem kiírt neveivel), másfelől néhány helyen nem volt világos, miért pont az a kép látható, amelyik.

Kismaros

Kismaros nevét egy vitorláshajót ábrázoló tábla egészítette ki a régi végállomás épületén. Nyílván a közeli Dunára és a hajózásra kívánt utalni. Sajnos a tábla az állomás átépítésekor nem került vissza, ma az állomás így néz ki:

Remélem, valahol meg van még.

Morgó

Térképészek között régóta zajlik a vita, hogy a Kismarostól a kisvasút mentén Szokolyán át folyó pataknak, vagy a Verőcétől a nagyvasút Szokolya állomása felé folyó pataknak a neve-e a Morgó, mindenesetre a hajdani Úttörővasút névadói letették a voksukat. Az állomás táblája egy kék maci-figura, aki erősen a TV-Macira hasonlít. 

morgo.jpg

Ilyen a környék a Street View-n (a vonal jórésze bejárható így, ha esetleg valaki még nem járt arra):

Börzsönyliget

A liget fáinak egy részére utalva egy stilizált fenyő jelezte Börzsönyligetet.

Az állomás neve az Úttörővasút idején Kisdobos volt, érdekes, hogy nem azt jelenítették meg a grafikán. A többi állomáson ugyanis ez volt a jellemző.

Hártókút

Hártókút állomás csak akkor játszik szerepet a vonalon, ha különvonat közlekedik, az viszont rendszerint itt keresztez a menetrend szerintivel. Természetesen a teherforgalom idején még nagyobb jelentősége volt. Szerencsére a királyréti vonalon megmaradt minden állomás, nem úgy, mint számos más rövid kisvasúton. A királyréti vonal 11,5 km hosszú (1979-ben építették át a fővonalat 600 mm nyomközűről 760 mm-esre, ekkor a Királyréten túli, az erdőt föltáró vonalakat megszűntették). Az állomás neve az úttörővasúti időkben Krónikás volt.

Szokolya-Mányoki

Szokolyának van normál nyomközű állomása, igaz, egy másik völgyben, mint ahol a falu van, így a buszközlekedés beindulása előtt a falusiak inkább a kisvasúttal utaztak. Két megállójuk volt, Szokolya alsó és felső (meg ugye Királyrét és Krónikász), ebből az alsót az Úttörővasút korában Mányoki Ádám barokk festőművész után (aki 1673-ban itt született) Szokolya-Mányokinak nevezték. A komoly, kő-üveg esőbeálló ma is jó szolgálatot tesz, viszont sem a saját, sem a régebbi képeken nem látom nyomát zománcozott, képes táblának. Lehet, hogy nem is volt? Valaki világosítson föl!

Szokolya-Riezner

A rendszerváltáskor (valami tévedés okán) visszanevezték Szokolya felsőre, ám mióta magánüzemeltetésben van a kisvasút, azóta ismét a Riesner-forrás nevét viseli (ekkor tűnt azonban el az egyszerű, házfal melletti megállótábláról a kép). A szokolyai szakasz, bár nem erdei, nagyon hangulatos része a vasútnak, hiszen az utcán, szinte villamosként közlekedik a kisvonat. Hivatásforgalmat mégsem bonyolítanak, mivel a több száz forintos vonatjegy, amit az állam nem támogat meg, jóval drágább, mint a Volán (adott esetben ingyenes) tarifája. Pedig kisvasúti üzemnapokon környezetszennyező és fölösleges is, hogy a völgyben a busz is végigmegy és a vonat is.

Erről sincsen már képem sajnos.

Szokolya után a vonal végre elhagyja a főutat és a civilizációt, és kezd rendes erdei vasútként viselkedni.

Paphegy

Egy kicsit a kelta mitológia elevenedik fel az itteni grafikában, hiszen az állomás neve az Úttörővasúton Kincskereső volt. A tábla ma is szép állapotban megvan.

Királyrét alsó

Azt hittem régen, hogy ez egy másmilyen korona, mint a királyréti (gondolom, nagy poént nem lőttem le ezzel), azonban kiderült, hogy ez a megálló hajdan a Tábortűz névre hallgatott.

Királyrét

Itt több példány is megtalálható még a táblákból, bár a névtábla már modern betűtípussal és betűkivágónál készült, nem a tömzsi sablonbetűkkel.

Örülnék, ha ezek az egyedi ízt adó kis retró elemek még sokáig megmaradnának és azokat a táblákat is viszontláthatnánk, amik az idők során eltűntek a vasút mellől.

További képek a festői Királyréti Erdei Vasútról a honlapomon találhatók. Irány az erdő!