Új vasútvonal a Haslital és Goms között?
Svájcban ismét mernek nagyot álmodni
Európa legnagyobb keskennyomközű vasúti hálózata jönne létre, ha a svájci szövetségi fejlesztési tervekbe Bern kanton kérésének megfelelően belekerül 2035-ös befejezési határidővel az új Grimsel-alagút és ezzel együtt a Grimselbahn megépítése.
A Grimsel-hágón az erősáramú távvezetékeket ma hagyományos oszlopok tartják, de egy új alagúttal átvezetnék őket a hegy alatt, hogy azok ne legyenek kitéve az időjárás viszontagságainak. Az alagút kiváltaná a több, mint hatvan éves vezetéket is, viszont ha már elindul a fúrópajzs a 22 km hosszú alagút kifúrásához, akkor nem apróznák el: akkorára építenék, hogy a 380 kV-os vezetékek mellett egy egyvágányú, villamosított vasúti pálya is elférjen benne.
A Glacier-Express az alagút déli felén csatlakozó Matterhorn-Gotthardbahn vonalán (forrás)
A Grimselbahn folytonos vonallal látható
Svájcban a mi fogalmaink szerinti vasúti mellékvonalak, vicinálisok nincsenek, vannak viszont nagyforgalmú keskeny nyomközű vasutak, amik alkalmasint fővonali sebességgel és fontossággal rendelkeznek. Az új Grimselbahn két ilyet kötne össze: a Matterhorn-Gottgardbahn Disentis és Zermatt között húzódó vonalát valamint a Zentralbahn (az állami SBB résztulajdonában levő vasútvállalat) Meiringen és Interlaken közötti vonalát. A hálózat azonban ennél kiterjedtebb: az MGB Disentisben a Rhätische Bahn egész Graubünden kantont lefedő hálózatához csatlakozik (a fenti térképről az Arosabahn még ki is maradt), a Zentralbahn Meiringenből vezet tovább a Brünig-hágón át Luzernbe, illetve onnan Stanson át Engelbergbe, illetve Interlakenben csatlakozik hozzá az Európa legmagasabb állomásáig fölvezető, több, különböző nyomközű vonalból álló Jungfraubahn-hálózat, továbbá hamarosan a (fehérrel jelzett) normál nyomközű vonalon át nyomtávváltós szerelvényekkel el fog indulni a közvetlen Montreux-Interlaken panorámavonati közlekedés a Montreux-Oberland bernois vonalán. Utóbbinak van még egy mellékvonala Lenkbe és csatlakozik a TPF Montbovon-Bulle-Palézieux vonalához is. Zermattból a sínek egészen a Gornergrat csúcsáig vezetnek. Az új alagúttal egy összesen 803 km hosszú kisvasúti hálózat jönne létre, ami azonban nem lenne teljesen átjárható. Az összesen hétféle áramrendszer még nem probléma, de a nyomtávváltós vonatok sem Luzern, sem Disentis felé nem tudnak továbbhaladni, egyedül Andermatt lehet elérhető számukra a Furka-bázisalagúton át. Így az órás ütemben közlekedni tervezett vonatokról a főbb irányokba mindenképp át kell majd szállni.
A Zentralbahn vonata Meiringen és Interlaken között
A Grimselbahn előképei a Furka- és Vereina-bázisalagutak, amelyek pénzügyileg szerényen váltak be, viszont olyan országrészeket kötöttek össze, amelyek korábban közúton is csak nagy nehézségekkel, vagy egyáltalán nem voltak gyorsan bejárhatók télen, ami ott azért egy hosszú évszak. A Furka-alagút megépítése előtt a Glacier-Express is csak június közepétől november közepéig közlekedett. Mindkét alagútban járnak autószállító vonatok, amelyekkel gyorsan és kényelmesen átjuthat a hágó alatt az autós, azonban a Grimselbahnon ezt nem tervezik, mivel ez további kitérők építését tenné szükségessé, ami jelentősen megdrágítaná a projektet. A számítások szerint az alagút csak mintegy négyszer drágább, mint a légkábelek felújítása, úgy 550 millió svájci frank.
A hír már nem friss, hogy egy ilyet terveznek, és az ezt propagáló civil szervezet sem mai alapítású: most viszont Bern kanton azzal fordult a svájci szövetségi kormányzathoz, hogy 2035-ös befejezési határidővel építse be a vasútvonalat a fejlesztési terveik közé. Ezzel kézzelfogható közelségbe került a vasút megvalósítása.
A következőkben néhány kép azokról a helyekről, ahová ezen a hálózaton el lehet majd utazni, a linkek mögött pedig további képeket találhattok:
Landwasser-viadukt az RhB vonalán
Matterhorn-Gotthardbahn, Oberalppass
Crystal-Panoramic Express a MOB vonalán
Gruyere, Transport Publique Fribourgeois
A Gornergratbahnról a Matterhorn panorámájában is gyönyörködhetünk
Európa legmagasabban fekvő vasútállomásáról ereszkedik lefelé a Jumgfraubahn vonata. A kettős felsővezeték magyarázata, hogy háromfázisú váltakozó árammal működnek a szerelvények.
Svájc vasútja természetesen a panorámakocsis luxusvonatokról a leghíresebb