Ma van a Múzeumvasutak Napja

Legalábbis mondhatnánk, bár hivatalos ENSZ Világnapjuk nincs, de ma 69 éve történt meg először, hogy egy civilekből álló csoport átvett egy felszedésre ítélt vasútvonalat azzal a céllal, hogy megőrizze, felújítsa, és a múzeális műszaki értékeket hű módon bemutassa.

no_2_dolgoch.jpg

A felső végállomás
Forrás: Wikipedia (Peter Trimming from Croydon, England - No.2 'Dolgoch'), CC BY 2.0

Ez az első, úgynevezett Heritage Railway a walesi Talyllyn Railway volt, amelynek közel 12 km hosszú pályája a még angolszász mértékegység-rendszerben is egzotikus és majdhogynem egyedi 686 mm-es (2 láb 3 hüvelykes) nyomtávolsággal épült ki. Elsősorban egy kőfejtő és a tengerparti fővonal közötti kapcsolatot teremtette meg, de egy szakasza utasszállításra is alkalmas volt. A palabányához, illetve néhány más helyhez siklópályák vezettek. A vonalat William McConnel építette 1864 és 1865 között. Ekkor a teherforgalom és nem hivatalos személyvonatok is indultak, de a hivatalos személyszállításra egy évet várni kellett, mivel a hatóságok kifogásolták, hogy a közúti felüljárók alatt nem elég tágas a hely, és ha ott állna meg a vonat, az utasok nem tudnák kitárni az oldalajtókat. Megoldásként az egyik oldal ajtajait beszögelték és a síneket abba az irányba elmozdították, így a másik oldali ajtók már kinyithatók voltak. A vonal a mai napig egy oldali ajtókkal működik.

1911-ben vette a terület képviselője, Sir Haydn Jones át az egyre csökkenő jelentőségű vonalat, de 1950-es haláláig a kisvasút azért megmaradt. Ekkor viszont elkerülhetetlennek látszott a megszűnése, ám közbelépett a Talyllyn Railway Preservation Society.

File:TalyllynRailwayMap.svg

A pálya Tywyn Wharf és Nant Gwernol között üzemel, az utolsó állomásközben nem teljesen az eredeti nyomvonalon, mivel a személyforgalomhoz az íveket bővíteni kellett, amit részben robbantással tettek meg. A vonatok a vonal néhány eredeti gőzmozdonyával, a közeli és azonos nyomközű Corris Railway mozdonyaival, illetve néhány átalakított gőzmozdonnyal közlekednek.

A Talyllyn Railway ihlette a Thomas, a gőzmozdony történeteit is magába foglaló The Railway Series Skarloey Railway hálózatát:

Magyarországon egyetlen vasútvonal működik egyesületi formában megőrizve, a Kemencei Erdei Múzeumvasút, amelyet a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület (KBK) őrzött meg az utókornak. A vágányokat és a járműveket is kizárólag adományokból újították föl, nem kevés acélhíd újjáépítését és számos személykocsi kialakítását teherkocsiból is beleértve. Jelenleg is zajlik a Börzsönyben is sok évig közlekedő Triglav gőzmozdony fölújítása, amihez az egyesület adományok mellett az SZJA 1% fölajánlásokat is várja

A Kisvasutak Baráti Köre Egyesület adószáma: 18077847-1-43.