(Ismét) Desiro a HÉV-en
Az Újpesti Vasúti híd felújításakor a MÁV Desiro és Uzsgyi vonatai a Margit hídnál végállomásoztak, és bejártak a Szentendrei HÉV vonalára. Most a Csepeli HÉV-en bekövetkezett tömeges kerékabroncs-sérülések miatt (amiknek pontos mibenlétét igencsak titkolják) a MÁV-HÉV a cégcsoport másik tagjától, a MÁV-START-tól bérel néhány vonat számára egy két egységből álló Desiro motorvonatot, így egy MX/A sorozatú HÉV-vonatot át tudnak adni Csepelnek kisegítésképpen.
Tököl
Háttér
A Csepeli HÉV-en bekövetkezett keréksérülésekről nem sikerült részletes információkhoz jutni, de az biztos, hogy emiatt több szerelvényt is le kellett állítani, ami már a menetrend tartását sem tette lehetővé. Többen írták, hogy abroncskopások állhatnak a háttérben, ám azt a Fehér úti kerékesztergán néhány nap alatt javítani lehetne, így valószínűleg más (például mikrorepedések) állhatnak a háttérben. Az biztos, hogy a hibának nincs köze a járművek életkorához, de összefüggésben lehet például egyes pályahibákkal. A budapesti HÉV-eken 60 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, de sok helyen ezt sem lehet elérni. A legrosszabb állapotban a Tököl-Ráckeve vonalszakasz van. Ezek a pályahibák évtizedek elmaradt karbantartásából származnak, a MÁV-HÉV elég erőteljesen próbál javítani az állapotokon, de a hibák kiterjedtsége miatt ez egyelőre alig észrevehető.
Nagyvasúthoz szokott szemnek furcsa hatvanas vonalon a hatvanas lassújel-tábla, de itt a logika inkább az osztrák/csehszlovák "pályasebesség-jelző"-höz hasonlít
Jól látható az útátjárónál a pálya minőségváltása - az átjáró amúgy meg vízzsákos, tehát az se jó
Mivel a HÉV-ek egyenáramú felsővezeték-rendszere nem kompatibilis a magyar fővonali felsővezetékkel (igaziból egyetlen másik országéval sem), így a HÉV-eken alapvetően csak HÉV-járművek tudnak közlekedni. Nem lehetetlen azonban dízelvonatokat járatni rajtuk, ez előfordul pályafelújításoknál, belső anyagmozgatásoknál (a HÉV-nek a nagyvasútival megegyező, M44 sorozatú Bobo mozdonyaik is vannak), de van a HÉV-nek nosztalgia dízelmotorvonata, ami az Arad-Csanádi Egyesült Vasutaktól került a Taksonyi HÉV-re. Bár az űrszelvény a HÉV-en nagyvasúti, egyes helyeken a Desiro motorvonatok csak korlátozásokkal közlekedhetnek - Szentendre felé a feszes menetrendet a kevés ajtajukkal biztosan szétvernék, nem lennének ideálisak a csepeli vonal városi villamos-jellegű szakaszára sem, Gödöllő felé pedig az ilonatelepi szakasz túlzott emelkedője okozhat gondot - ott az üzemi menetek számára külön, hosszabb útvonalon közlekedő elkerülővonal van Csömör és Kerepes között.
ACSEV-eredetű motorvonat BKV-s fotósvonattal a Csömör-Kerepes elkerülővonal M0 fölötti felüljáróján
Így jutott a vidéki mellékvonali hangulatú Ráckevére a feladat, hogy befogadja a kisíegítésre érkező motorvonatokat.
Üzem
A Desirók a ráckeve vonal hétvégi vágányzára miatt csak munkanapokon fognak közlekedni az alábbi menetrend szerint:
A reggeli 8:20-as vonatnál van egy kis konfúzió, mivel elvileg Dunaharaszti külsőn azonnal át lehet szállni Tököl felé, vagy negyed óra múlva Ráckeve felé, de információim szerint 9:02-kor maga a Desiro fog továbbhaladni Ráckevére. Akkor viszont a 8:35-kor Közvágóhídról induló hagyományos zöld szerelvényről szintén át kell majd szállni Dunaharasztiban.
A motorvonatokon természetesen a szokásos HÉV díjszabás lesz érvényben (kapnak is BKK jegykezelő készüléket), működik bennük az utastájékoztatás, a Futár a menetrend szerinti, az emig viszont a tényleges helyzetüket fogja jelezni. Bár eredetileg úgy tervezték, a mellékhelyiség mégsem fog működni, így ezzel a vívmánnyal a BHÉV utasai még nem tudnak megismerkedni.
A vonatok a csepeli problémák megoldásáig, várhatóan két hétig maradnak forgalomban. Mivel Istvántelken jópár Desiro vonatot tároltak, hogy szükség esetén még az esztergomi vonalra visszaállhassanak (oda elsősorban Desiro és FLIRT típusismerettel egyaránt rendelkező mozdonyvezetőket osztottak be), így nem a 29-es vagy 142-es vonalról, hanem a tartalékból vonták el ezeket a szerelvényeket, tehát a MÁV-START mostani desirós vonatai mind azok is maradnak.
A német stílusú forgalmi iroda és a modern, alacsonypadlós motorvonat valójában Budapest leglelakottabb elővárosi vasútüzemének egy véletlenül elkapott jobb pillanata
Szőlők között döcög a Desiro Egyetemi Tangazdaságnál - most már azt is tudjuk, hogy a Desiro biztonsággal közlekedhet zárjelzőtárcsa nélkül is
Esztergom - Margit-híd személyvonat az Újpesti Vasúti híd felújításakor. Megfelelő, kétáramrendszerű motorvonatok beszerzésével Angyalföld helyett a Batthyány tér sokkal jobb végállomása tudna lenni egyes személyvonatoknak, ha már a Nyugatiba nem férnek be. További képek a HÉV-dízel vegyes üzemről