Közösségi közlekedés-barát város?

A futóversenyek alapján biztos nem!

Az Index cikke szerint délelőtt futóverseny, délután Az Élet Menete miatt lezárják Budapesten a rakpartok közelében több útszakaszon a közutat, illetve a Budai Fonódó villamos Duna-parti ágát. Valójában a lezárás már péntek óta tart a V4 kerékpárverseny és családi nap miatt, a ritkán járó 41-es villamosokat a Gellért tér után a Krisztina körút felé terelték, a fontosabb 19-es viszonylatot pedig a Rudas gyógyfürdő és a Batthyány tér között pótlás nélkül törölték. Vasárnap lesz időszak, amikor már közlekedni fog - mert, hogy mikor nem fog, azt bonyolultabb lenne megírni.

A három rendezvény közül az Élet menetének még fontos, össztársadalmi üzenete és haszna is van, de a térképen az is látszik, hogy a közösségi közlekedést ez térben és időben is alig akadályozza, részben könnyen ki is kerülhető. Ugyanakkor futó- és kerékpárversenyek miatt három napig szétverni Budapest egyik legfontosabb villamos-vonalának közlekedését szerintem túlzás. De nyílván javaslatot is tennék, hogy hogyan lehetne másképp.

Budapest egy szélsőségesen autósbarát város, ami azért is meglepő, mert szokatlan módon az utazások döntő többsége mégis közösségi közlekedéssel történik városon belül és a városba befelé is. Az utasok döntése pedig felelősséget helyez a városvezetésre: folyamatos fejlesztéseket követel, a már megvalósult fejlesztéseknek pedig a fönntartását. És ez nem csak takarítást és karbantartást, de megbízható, állandó üzemet is kellene, hogy jelentsen. Egy olyan szolgáltatást, amire a fizető utas bármikor számíthat.

Nem mondom természetesen, hogy ne legyenek városi sportrendezvények, hogy mindenki otthon, a négy fal között fusson vagy biciklizzen, bár nem értem, az emberek motivációját, hogy miért a kemény díszkövön, a légszennyezésben akarnak futni, de ez az ő dolguk. Viszont mindezeket a rendezvényeket úgy kellene megszervezni, hogy például az útvonaltervezés legfontosabb szempontja a közösségi közlekedés minél kisebb zavarása legyen! Különösen hétvégén, amikor jóval kevesebben ülnek autóba, megengedhető lenne, hogy a villamosok gond nélkül járhassanak, és helyette inkább az autósoknak kelljen pár órára megállniuk. Persze ez drágább, hiszen a parkolást jó előre föl kell függeszteni, néhány autót el kell szállítani, de gondolom, hogy ezek a versenyek profitorientáltak, ezt be lehet vasalni rajtuk.

Konkrétan ha a futóverseny is a Lánchidat használná, majd a Fő utcában haladna, elkerülve a villamos vágányait, akkor a villamos gond nélkül közlekedhetne. A rendes gyalogosforgalom számára néhány mobil fölüljáróval lehetne a futópálya fölötti átkelést biztosítani, természetesen ezt is a rendezők költségére. V4 családi nap dettó.

Az utolsó pillanatig fenn tudták tartani a forgalmat a Red Bull Air Race előtt

A pénteki lezárás különösen kellemetlen volt, hiszen a 19-es villamossal lehetne Budáról a Kelenföldi pályaudvart elérni, ahonnan most pályafelújítás miatt például a Dél-Dunántúlra induló InterCity vonatok pótlóbuszai indulnak. Péntek az osztálykirándulások hetének zárónapja volt, nem csak sok budapesti diák érkezett haza aznap vonattal, de sok vidéki is aznap utazott vissza lakhelyére, és számukra egy ilyen szintű közösségi közlekedési változás elég meglepő és akár nagyon kellemetlen is lehet. Különösen, hogy ezeknek a kirándulásoknak a tervei hónapokra előre készülnek, és akkor a lezárásról még semmi információ nem volt elérhető, a BKK-nál nem jellemzőek az előre meghirdetett vágányzárak, a Futárból pedig nem is lehet róluk előre tájékozódni (a MÁV Elvira többnyire a valós menetrendre tervez).

Szóval én rendkívüli módon örülnék egy szélsőségesen közösségi közlekedés orientált városnak, ahol nem kell azon gondolkodnom, hogy egy napon vajon épp mi nem közlekedik, és hogyan máshogyan jutok majd haza.

Budapest egyik gyöngyszeme a felújított Lánchíd Palota