Emeletes vonatok
Csak Magyarországon új - vagy még ott sem
A Svájci székhelyű Stadler Rail nyerte a MÁV-Csoport nagykapacitású elővárosi motorvonatok beszerzésére irányuló tenderét. Ugyan ezt még nem erősítették meg, de a nyertes terv minden valószínűség szerint a KISS márkajelzésű motorvonatok hatrészes kivitele, amivel a Budapest-Cegléd, Budapest-Újszász-Szolnok és Budapest-Vác-Szob vonalak legterheltebb, felújított Bhv-kocsikból álló ingavonatait fogják kiváltani.
Jól látható a látványterven, hogy az emeletes járműveknél viszonylag nagy alapterületet foglalnak el a gépészeti terek, így a vonat hosszának az egyszinteshez képest kisebb része használható ki utasszállításra - az viszont két szinten. Így egy fő elszállításához 30%-kal kisebb holt tömeg jut a vonatban, ami az energiafelhasználást csökkenti. Kevesebb ajtó, forgóváz, elektronika és mozgó alkatrész is kell egy utas elszállításához, így a karbantartás is olcsóbb. Nem az emeletességgel függ össze, de így megszűnhet számos viszonylaton a csatolt üzeme a FLIRT motorvonatoknak, így nem hiába fizettünk ki motorkocsinként két vezetőállást. Az emeletes vonatoknak azonban nagyobb a tengelyterhelése, mint nem emeletes társaiké, így a pályát jobban igénybeveszik (bár még mindig nem annyira, mint egy tehervonat, a Stadler vonatai ráadásul alumíniumból vannak).
A kezdetek
De tényleg ez lesz az első emeletes vonat Magyarországon? Biztosan nem, az emeletes járművek egyidősek a járművekkel. Már az omnibuszok között is akadt emeletes, de a Füsti lóvasúti kocsija is emeletes jármű. A fedett alsó szint tetejére sima vaskorlátot csavaroztak, így szinte ingyen megduplázták a szállítható utasszámot. Nem utolsó sorban így Mónika ló sem kell akkora súlyt vonszoljon magával, mintha valódi emeletes kocsija lenne.
Forrás: IHO
A MÁV is rendelkezett emeletes kocsikkal, modelljük a Közlekedési Múzeumban volt kiállítva. Frisnyák Zsuzsa történeti írásában leírja idekerülésüket is: az Osztrák-Magyar Államvaspálya Társaság járművei voltak, amelyeket később a MÁV vett állagba. Beszerzésük éve (nem tévedés) 1873.
Forrás: Timelord
A MÁV többször is kísérletezett emeletes elővárosi kocsikkal a rendszerváltás után, ám vásárlás végül nem lett egyik esetben sem. Először 1993-ban látogatott hozzánk néhány keletnémet gyártású kocsi, amelyek az újraegyesült Németországban, de még a DB AG megalapítása előtt érkeztek, így DR (Deutsche Reichsbahn, az NDK vasútja) besorozásúak voltak (az egységes Deutsche Bahn a DR és a Deutsche Bundesbahn fuziójával 1994-ben alakult meg).
Részletesebben írt a témáról a Regionalbahn
2006-ban a DB AG már elterjedten használta csaknem minden nagyváros körül a keletnémeteknél bevált emeletes elővárosi kocsikat. Ekkor két 218 sorozatú dízelmozdonnyal érkezett egy komplett, vezérlőkocsis bemutatószerelvény, amely menetrend szerinti vonatokat helyettesítve is közlekedett. A kicsit már elavult ingavonati megoldás helyett a Bombardier már akkor tervezni kezdte az emeletes motorkocsiját, amivel a meglévő szerelvények is kiegészíthetőek lesznek.
Járt azonban menetrend szerint is emeletes vonat itthon, sőt, most is jár: a Nezsider - Fertőszentmiklós, a Sopronkeresztúr - Sopron - Bécs és a Sopronkeresztúr - Sopron - Bécsújhely vonalakon is fölbukkantak/fölbukkantak Sisivel, Taurusszal vagy Herkulessel vonva-húzva, de a villamosítás előtt volt közvetlen Bécsújhely - Szombathely - Graz vonat is emeletes ingával.
Az NDK mellett Csehszlovákiában és Romániában is közlekedtek NDK gyártmányú emeletes járművek, utóbbiban felújítva, előbbiben új, Škoda-gyártású vonatokkal kiegészülve ma is sokfelé közlekednek. Egyre jobban elterjednek a nagy népsűrűségű Benelux-államokban, de jól ismertek a TGV Duplex emeletes vonatok is.
Románia: felül a Zsil, alul az Olt völgye
Emeletes inga a pozsonyi elővárosban
A kétáramrendszerű emeletes motorvonatok nem csak a kassai elővárost szolgálják, eljutnak Zsolna, Pozsony, sőt Komárom környékére is
Prága
Hollandiában nem ritkák a tízkocsis emeletes vonatok sem
Nem véletlenül emeletes a fapados TGV sem
A látszat csal: bécsi elővárosi vonatot tol a MÁV futáskiegyenlítés miatt odaadott Teknője Melknél. Azóta a látványt zajvédőfal takarja.
Az alacsony népsűrűségű Finnországban is szívesen spórolnak a mozgatandó járműtömegen emeletes InterCity2 kocsikkal
Emeletes inga Luxembourg városa fölött egy viadukton
Emeletes IC Svájcban
Az SBB Kiss hatrészese lesz a MÁV vonatainak legközelebbi rokona
Kinézetben viszont inkább a BLS berni elővárosi forgalomban közlekedő MUTZ (berni dialektusban medve) motorvonataira fog hajazni.
Frissítés (2017. április 12-én): aláírták a szerződést és lehívták az első tíz szerelvényt. Forrás: http://turizmusonline.hu/cikk/hamarosan_ilyen_emeletes_vonatokon_utazhatunk_itthon