Falujáró motorvonat

2020.aug.30.
Írta: Benbe Szólj hozzá!

A legöregebb villanymozdonnyal a Pokolvölgybe

Alsó-Ausztriában járunk, a Semmering-hágó, illetve az oda vezető vasútvonal tövénél, Payerbach faluban. A falu hangulatát a völgy mélyén zubogó Schwarza folyó, illetve a falu látképét magasan uraló, kétvágányú Schwarza-viadukt határozzák meg. Az állomásról a stájerországi Mürzzuschlagba, a Semmering déli rámpájának végére személyvonattal, Graz vagy Klagenfurt felé Railjet vonatokkal utazhatunk, az állomás nyugati sarkában azonban kisvasúti átrakó nyomai és egy szerény, 760 mm nyomközű, villamosított állomás (Payerbach Lokalbahnhof) bújik meg. Ez a nagyjából 5 km hosszú Höllentalbahn kiindulópontja.

61.jpg

Tovább

Retró hétvégék 2020-ban

Idén is rendezett Retró-hétvégéket a MÁV-START és a MÁV-Nosztalgia a Balaton északi partján vezető vasútvonalon. A kisegítésként érkezett, retró-festésű de napi használatban lévő, valamint a nosztalgiaforgalmú gépek egy kicsit segítettek a székesfehérvári fűtőháznak is levegőt venni, mivel a remotorizált 418.3 sorozatú dízelmozdonyok üzemkészsége egyre gyatrább.

Fontos hangsúlyoznom, hogy ez nem amiatt van, mert ezek dízelmozdonyok! Továbbra sem értek egyet azzal, hogy ennyire sok pénzért, fontosabb (egész évben túlterhelt) vonalakat megelőzve villamosítanak, pályafelújítás nélkül, jelentősen csökkentve az állomási kapacitásokat, és persze súlyos problémákat hozva a vonal menetrendjébe azzal, hogy egy arra alkalmatlan állomáson, Balatonfüreden kell majd a gépcseréket megoldani. Utóbbi helyen most komoly beruházással épül egy csonkavágány a gépcseréket segítendő, ami a tolatásokat nem igazán támogató biztosító-berendezés drága átépítésével is jár. Mindezt egy pár éves átmeneti helyzetre, ha igaz (téteket lehet tenni).

Nade nézzük akkor a retrót!

A MÁV Nosztalgia kft. M61 020 Révfülöp és Szepezdfürdő között fotó

Az első szombaton az M61,020 pályaszámú NoHAB jött először szembe, a kevéssé attraktív vonatösszeállítás ellenére érdekes a szerelvény, hiszen ott a villamos fűtőkocsi (VFK) is benne. A kép Szepezdfürdőnél készült.

Tovább

A közelmúlt albumai a benbe.hu-n

Időről-időre közzéteszem itt is a honlapomon, a benbe.hu-n publikált túrabeszámolóimat. Ezeken vonattal vagy autóval megyünk, fotózunk, és új tájakat fedezünk föl. Lássuk, merre jártunk mostanában:

RhB - Hauenstein - Jura

Svájcban, ahol körbejártuk dél-kelettől észak-nyugatig a középhegységeket, és imádtuk.

Semmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatok

Ausztriában, ahol a Semmeringen és a Steyrtal-kisvasúton fotóztunk nosztalgiavonatokat.

142 - Nurmi futása

Az Alföldön, ahol gőzöst kaptunk el a lajosmizsei vonal jubileumán.

Visó igavonói

Kárpátalja Romániához tartozó részén, ahol a felsővisói kisvasút különböző gőzmozdonyait, dízelmozdonyait és motorkocsijait ismertük meg - és a Ford Transitot, ami sínalkalmasságit szerzett...

A Waldenburgerbahn

Megint Svájcban, ahol az egyetlen, 750 mm-es kisvasútra látogattunk, mielőtt átépítették 1000 mm-esre, hogy kompatibilis legyen a bázeli villamosokkal.

EMU.89, a nosztalgia<br />Tátrai Villamos

A Felvidéken, ahol a Tátrai Villamos Vasút csehszlovák nosztalgiavonatát kaptuk el. Nekem ez sajnos élesben korábban kimaradt, így örültem, hogy sikerült bepótolnom a nosztalgiaüzemben.

Fotósvonat Balatonfenyvesen

A Balaton partján, ahol a somogyszentpáli vonalon fotóztunk tehervonatot frenetikus, MÁV-START szervezéssel.

Mocanita Moldovita

Bukovinában, ahol a kisvasút végállomásán firssen, faszénen sütött micset ehettünk csípős mustárral.

Szarvaskő

A Bükkben, ahol olyan helyeken lehet vonatokat fotózni, mint sehol másutt Magyarországon.

Bayern, München

Bajorországban, Münchenben, ahol a közösségi közlekedést fotóztam, de jópár sörre és az Allianz Aréna megtekintésére is volt idő. Meg persze egy újabb látogatásra az örök kedvenc Technisches Museum-ban!

 

Új S-Bahn járhat hamarosan Berlinben

1998-ban jártam először Berlinben, akkor a Gyermekvasút szakmai versenyén elért hatodik helyezésem miatt. Később a szüleimmel is nyaraltunk ott, ez a kétezres évek legelején volt. Jó fotóim sajnos egyik alkalommal sem születtek, ezért eddig a legalaposabb olvasóim sem sejthették egyáltalán, hogy jártam már ott. Pedig igen, és mint az első külföldi vasútbarát utam színhelye, fontos is számomra a város a mai napig.

Nemrég újra elutaztam, egy hétvégét töltöttem ott, így már három különböző közlekedési eszközzel is jártam a városban (először vonattal, aztán autóval, ezúttal pedig repülőgéppel mentem), és egyfelől óriási változást tapasztaltam, másfelől viszont igaziból nem változott semmi. Éppen ezért ideje volt, hogy új járműtípust szerezzen be a városi gyorsvasutat üzemeltető S-Bahn Berlin GmbH.

Tovább
Címkék: Berlin, Stadler, S-Bahn

Búcsúzik a második Tátrai Fogas

A Csorba és Csorba-tó közötti "Zubačka" 1970-ben épült a csorbatavi Északisí Világbajnokságra, és azóta is a svájci Schweizerische Locomotive und Machinenfabrik Winterthur (SLM) és a Brown, Boveri & Cie, Baden (BBC) által gyártott fogaskerekű motorvonatok járnak rajta. Az ötven éves járművek testvérei ugyan még Svájcban is közlekednek, de már csak kisegítésként, így a Felvidéken is időszarű lett a cseréjük.

kép

Csorba állomást hagyja el a motorkocsi

Tovább

Nem spórol a vonalbezárás

Ez a Falujáró Motorvonat blog, miről szólna, ha nem a mellékvonalakról és azok fejlesztési lehetőségeiről. Most azonban indokolatlan vonalbezárások következnek, és fontos tisztáznom, hogy nem a vasútromantikus énem írja ezeket a sorokat, hanem a közlekedési rendszer optimalizálását és a fejlesztési pénzek ideális elköltését váró szakértő.

Tovább

Határon túl ragadt vasutak

100 évvel ezelőtt az Osztrák-magyar Monarchiát, és azon belül a Magyar Királyságot megfosztották rengeteg területétől, gyönyörű tájaktól, természeti kincsektől és ipartól, valamint az ezek miatt épített vasutaktól. A határon túl rekedt magyarok számára épp akkora sokk az ország szétszakítása a mai napig, mint a csonkaországban maradtaké. A környező országokban a legtöbb területen ma már alig hallani magyar szót, csak néhány tömbben lehet magyar többséget találni, amit azt is jelenti, hogy az ország által hősiesen fölépített vasutak ma kevés magyar életének a részei. Néhány, a trianoni békediktátum által a magyar határon túlra száműzött, valamilyen szempontból emblematikus vasútvonal mai helyzetéről fogok most pár szóval és képpel beszámolni.

A Székely körvasút

A Székelyföld városait összekötő pálya csak későn, 1909-ben készült el teljes egészében, mégis az Erdélyben betöltött, ütőérszerű szerepe és a pünkösdi zarándoklatok miatt talán a legtöbb magyar számára ez a határon túl ragadt vasútvonal lehet ismerős. A Maros völgyén át Gyergyót és Csíkot föltáró pálya Székelykocsárd - Marosvásárhely - Déda - Gyergyószentmiklós - Csíkszereda - Brassó útvonalon vezet, forgalmának jelentős részét teszi ki az anyaországgal kapcsolatot teremtő, Kolozsvár felől Dédán becsatlakozó, Corona és Hargita nemzetközi vonatok utasforgalma.

A CFR Calatori 40 0369-5 sorozatú ASEA-licencia mozdony a Hargita InterCityvel Csíkszentdomokos és Marosfő között fotó

Csíkszentdomonkosnál kanyarog a Hargita IC

Tovább

Ma van a Múzeumvasutak Napja

Legalábbis mondhatnánk, bár hivatalos ENSZ Világnapjuk nincs, de ma 69 éve történt meg először, hogy egy civilekből álló csoport átvett egy felszedésre ítélt vasútvonalat azzal a céllal, hogy megőrizze, felújítsa, és a múzeális műszaki értékeket hű módon bemutassa.

no_2_dolgoch.jpg

A felső végállomás
Forrás: Wikipedia (Peter Trimming from Croydon, England - No.2 'Dolgoch'), CC BY 2.0

Tovább

Újraindul néhány turisztikai célú erdei vasút

Frissítés (2020.05.17.):

A poszt megjelenése óta bejelentették elindulásukat az alábbi kisvasutak is:

  • Szob-Bezinavölgyi
  • Hortobágyi
  • Gemenci
  • Debreceni vidámparki
  • Kemencei (Kemence és Godóvár között, sűrített menetrenddel a pályafelújítás miatt)
  • Mesztegnyői

A pontos menetrendről és közlekedési napokról utazás előtt ajánlott tájékozódni, hiszen a legtöbb vonal nem minden szoksásos üzemnapon, esetleg nem a teljes vonalon vagy a szokásos menetrend szerint közlekedik!

Továbbra sem közlekednek:

  • Debreceni Zsuzsi
  • Királyréti (ezeken a vonalakon felújítás miatt egyébként is vágányzárak lehetnek érvényben)
  • Vál-völgyi (Felcsúti)
  • Csömödéri
  • Nagycenki

Nincs információnk a közlekedésről (tehát valószínűleg nem közlekednek):

  • Kaszó

Az eredeti poszt:

Eddig csak a hivatásforgalmat is ellátó MÁV-START Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút személyszállító-, illetve az erdészeti szállításokat végző Csömödéri Erdei Vasút tehervonatai közlekedtek a járványügyi helyzetre való tekintettel, most azonban öthat kisvasút újraindulását jelentették be az üzemeltető erdőgazdaságok.

45.jpg

Tovább

Vonatozzunk virtuálisan: Budapestről Marburgba

Ha Budapestről vonatos városlátogatásra indul a turista, legtöbbször Bécs, Pozsony, Kassa, esetleg Zágráb jut az eszébe. Ezek a városok (és szerintem a történelmi részeit tekintve kevésbé, a bulinegyedeket és gasztronómiáját tekintve inkább izgalmas Belgrád is) napokig leköthetik a turistákat, miközben Maribor a síszezonon kívül önmagában talán nem. Viszont az erdélyi úticélok mellett talán az egyetlen, ahol a már minden vasutat bejárt utazók számára is izgalmas, sőt, meglepő tud lenni már maga az odavezető vonatozás is.

Mariborba néha jár közvetlen vonat is, néha a ljubljanai vonatról kell átszállni Pragerskóban. Korábban napi két összeköttetés volt a városok között, de valamiért ez napi egyre silányult, pedig igaziból nemzetközi fronton is az ütemes menetrend lehet a megoldás, még ha csak négy órás ütemmel is. A Citadella nemzetközi gyorsvonat Budapesten a Déli pályaudvarról indul, a Déli Vasút korábbi budai indóházából, ami régen sokkal elegánsabban nézett ki, mint manapság:

433 210 a Déli pályaudvaron
Az irodaház márványburkolatát lebontották, újjáépíteni nem tervezik, hanem majd elrohad magától az amúgy építészetileg értékes épület. Ezzel az albummal új címkéket vezettem be a V43-asok megkülönböztetésére, mert sajnos a régi V43-asokat mind egy kalap alá veszi a kereső, ha pályaszám szerint keresünk (ez nem a kereső, hanem a régi pályaszámrendszer hibája). Úgyhogy íme, a Cirmos-Szili címkéjű képek gyűjteménye:      fotó

A Velencei-tó és a Dinnyési-fertő még talán sokaknak ismerős, de Székesfehérvár után a Magyar Nyugodti Vasút vonalára fordulva elkezd változni a táj. Inotánál néhány kanyarral a Bakony dombjai közé érünk, az erőmű mellett előretekintve látszik Várpalota, Pétfürdő és a hozzájuk kötődő ipari üzemek is. Várpalota a hardcore vasútbarátok számára is speciális, mivel ott van az egyetlen személyvonatokkal is járt Domino 67 típusú biztosító berendezés. A Domino berendezések a svájci Integra licenciája alapján épültek Magyarországon, a legelterjedtebb a Domino 55 típus volt, amely csak a vonatközlekedést szabályozta, a Domino 67 ennek továbbfejlesztése volt, mivel a kocsirendezéseket és körüljárásokat is magába foglaló tolatóvágányutakat is kezelte és jelzőkkel biztosította. Mindkét típus ugynevezett koordinátaelves berendezés: a lehetséges, beállítható vágányutakat egy fix elzárási táblázatban rögzítették. Várpalota specialitása, hogy a tolatásjelzők a bejáró vonatok vágányútján is fehér fénnyel jeleztek, ez a későbbi tolatóvágányutas biztosító berendezéseknél nem így volt.

A Domino 70 nyomvonalterves (spur-plan) berendezés pár évvel később, Dunakeszi állomáson jelent meg először, és fix táblák helyett a vágányrajz alapján tette lehetővé a vágányutak beállítását.

Innen tovább lágy dombok és merész sziklafalak vegyesen uralják a vasútvonal képét. Öskünél elhaladunk a Körtemplom mellett, majd Hajmáskér Monarchia-korabeli laktanyaépületei válnak láhatóvá:

kép

 Veszprémben a várostól távol fekszik a vasútállomás, hajdani a Veszprém - Alsóörs vasút vonatai vitték be az utasokat a mai Veszprém Plaza területére. Innen már komolyan meredekké válik a pálya: a modern mozdonyok megjelenése előtt kötelező volt a nehéz tehervonatoknak az előfogati mozdony segítsége.

 kép

Herend és Szentgál között igazán durvává válik a Bakony hegyvidéki vonalvezetése, a legtöbb mozdony megküzd a szerelvényének fölhúzásával:

kép

Városlőd környékén a patakvölgyet végigjáró, úgynevezett vonalkifejtés jellemzi a vonalszakaszt.

Váoslődnél már ereszkedni kezdünk és Ajka után újra síkvidékivé válik a vasút, előtte azonban még elhaladunk az ipartelep mellett, ahol még egy szű völgybe szorul a pálya:

A MÁV-START 431 176 Ajka-Gyártelep és Kolontár között fotó

A Bakony után megérkezünk Boba állomásra, ahol a Szombathely és a Zalaegerszeg felé menő vonatrészt szétakasztották; ma külön órában van szombathelyi és a bobai deltán át zalaegerszegi vonat. Az itt kezdődő 25-ös számú vasútvonal önmagában is látványos.

Zalaegerszegig legfeljebb a megszűnt Sárvár-Zalabér és a Zalsbér-Batyk - Zalaszentgrót vonalak nyomainak keresése lehet érdekes, Zalalövő után azonban megnézhetjük a vonalat Szlovénia felé levágó delta hídját is.

Zalaegerszegig jellemzően V43-as mozdonyok 2-3 kocsival jelentik a személyvonatot, utána viszont, hiába a felsővezeték végig, utána csak Bézék járnak.

Andráshidánál újra találkozik a tehervonatok által használt deltavágány és a fővonal; innen a Zala folyó völgyében halad a vasút fölfelé. A pályát jobbról és balról dombok határolják, másfelé nem tudna a pálya haladni, de nem is magashegységi a nyomvonal.

Tipikus zalai vonat

Őriszentpéterhez közeledve merész viaduktok és a Zsuzsanna-alagút teszi változatossá a vonalat; ezek mind a Nemzeti Park állatainak szabad mozgását igyekeznek lehetővé tenni, bár sajnos az 1399 méteres völgyhíd alatt sem szeretnek átkelni a vadállatok.

Őriszentpéter Magyarország legkisebb járási székehelye, de magától értetődő InterCity vasúti megálló. Őrihódos faluban sok a magyarul beszélő, de innen Muraszombat felé gyakorlatilag csak a nemzetközi vonatokkal lehet utazni; Muraszombattól az IC-k a Pragerskói deltán át Ljubljanába közlekednek, csak kevés megy a nem túlterhelhető maribori Dráva-hídon át Marburgba.

További képek