Falujáró motorvonat

2021.feb.25.
Írta: Benbe 254 komment

Nem minden vakcina ér vakcinaútlevelet

Csütörtökön kezdődik egy EU csúcstalálkozó, ahol a mindenkit egyre inkább zavaró vakcinahiány mellett a vakcinaútlevél, az egyéni (kvázi turisztikai) beutazási korlátozások, illetve az azokkal kapcsolatos, de attól független karanténkötelezettségek is témák lesznek. A vakcinahiány főleg azért gond, mert azt, aki több forrásból tájékozódik, tudhatta, hogy szerződés szerint márciustól pörög föl a szállítás, de most már úgy tűnik, akkor sem igazán, és ez már a visszafogottabb EU-politikájú országokat is zavarja.

Ami az átlagembert is zavarja, az az, hogy miközben igen széles, kivételezett rétegek akár turizmus céljából is szabadon utazhatnak, csak megfelelő papír, vagy a hatóságok zavaros döntései kellenek hozzá, hiszen például karácsonykor, amikor a brit mutánsról már tudtunk, tízezrek térhettek haza Londonból családlátogatásra karantén nélkül, miközben ugyanez a magyar-szlovák határ mentén élők számára csaknem lehetetlen. A vírus tehát utazik, behurcoljuk, és ezen ez a nem-határzár nem segít. Mindegy ugyanis, hány szálon hozzák be, hiszen kontaktkutatás nincs, így egy kicsit is jobb R-számú variáns villámgyorsan elterjed, lásd a brit-cseh-szlovák helyzetet.

48.jpg

Hová vonatozhatunk mostanában?

Tovább

Kis hó, nagy baj a Bükkben

86.jpg

Hétfőn síszünetünk volt, ami szerencsésen egybeesett azzal, hogy a legtöbb időjárás-oldal komoly havazást ígért az Északi-középhegységbe. Végül ennek vasúti pálya magasságában látható jele csak a 87-es Eger-Szilvásvárad vasútvonalon volt, de a Mátra is jól nézett ki az M3-as autópályáról nézve. Az Időkép olyan mennyiségű havat jósolt Szilvásvárad környékére, hogy a hatályos utasítások szerint már mozdonyos előfogatot kellett volna kapnia az egyébként szóló bézés vonatnak, ami a kiherélt menetrendű, de csodaszép vonalon végre valami izgalmas témának ígérkezett.

Tovább

Fotósvonat Csömödéren

Fotósvonatot sok célból szervezhetünk, de legtöbbször azért, mert az adott vasútvonalon vagy az adott járműveket egyébként nagyon ritkán, vagy egyáltalán nem, vagy csak nagy nehézségek (és információt szolgáltató kapcsolatok) árán lehetne fényképezni. A létszám lehet egy tucat ember, vagy akár több száz is, a program pedig egy más forgalommal is rendelkező vonalon lehet nagyon kötött, szünetelő szolgáltatású (a világért sem bezárt) vonalakon pedig akár viszonylag szabad is.

A személyszállító és a teherszállító különvonat egymás mellett. A kapacitást messze nagyobb volt a létszámnál, nyilván a fertőzésveszély csökkentése miatt.

A Csömödéri Erdei Vasútra (ami leánykorában az Állami jelzőt is viselte) azért szerveztünk vonatot, mert az évi több százezer köbméter fát megmozgató vasútüzem tehervonatait nehéz elcsípni, így ráadásul nem csak tehervonatot fotózhattak a résztvevők, de utazhattak is egy olyan szárnyvonalon, amelyen normális esetben csak teherforgalom van. A 109 km hosszú hálózat java része ilyen, személyforgalom csak a Lenti-Csömödér-Kistolmács fővonalon van.

Tovább

A legöregebb villanymozdonnyal a Pokolvölgybe

Alsó-Ausztriában járunk, a Semmering-hágó, illetve az oda vezető vasútvonal tövénél, Payerbach faluban. A falu hangulatát a völgy mélyén zubogó Schwarza folyó, illetve a falu látképét magasan uraló, kétvágányú Schwarza-viadukt határozzák meg. Az állomásról a stájerországi Mürzzuschlagba, a Semmering déli rámpájának végére személyvonattal, Graz vagy Klagenfurt felé Railjet vonatokkal utazhatunk, az állomás nyugati sarkában azonban kisvasúti átrakó nyomai és egy szerény, 760 mm nyomközű, villamosított állomás (Payerbach Lokalbahnhof) bújik meg. Ez a nagyjából 5 km hosszú Höllentalbahn kiindulópontja.

61.jpg

Tovább

Retró hétvégék 2020-ban

Idén is rendezett Retró-hétvégéket a MÁV-START és a MÁV-Nosztalgia a Balaton északi partján vezető vasútvonalon. A kisegítésként érkezett, retró-festésű de napi használatban lévő, valamint a nosztalgiaforgalmú gépek egy kicsit segítettek a székesfehérvári fűtőháznak is levegőt venni, mivel a remotorizált 418.3 sorozatú dízelmozdonyok üzemkészsége egyre gyatrább.

Fontos hangsúlyoznom, hogy ez nem amiatt van, mert ezek dízelmozdonyok! Továbbra sem értek egyet azzal, hogy ennyire sok pénzért, fontosabb (egész évben túlterhelt) vonalakat megelőzve villamosítanak, pályafelújítás nélkül, jelentősen csökkentve az állomási kapacitásokat, és persze súlyos problémákat hozva a vonal menetrendjébe azzal, hogy egy arra alkalmatlan állomáson, Balatonfüreden kell majd a gépcseréket megoldani. Utóbbi helyen most komoly beruházással épül egy csonkavágány a gépcseréket segítendő, ami a tolatásokat nem igazán támogató biztosító-berendezés drága átépítésével is jár. Mindezt egy pár éves átmeneti helyzetre, ha igaz (téteket lehet tenni).

Nade nézzük akkor a retrót!

A MÁV Nosztalgia kft. M61 020 Révfülöp és Szepezdfürdő között fotó

Az első szombaton az M61,020 pályaszámú NoHAB jött először szembe, a kevéssé attraktív vonatösszeállítás ellenére érdekes a szerelvény, hiszen ott a villamos fűtőkocsi (VFK) is benne. A kép Szepezdfürdőnél készült.

Tovább

A közelmúlt albumai a benbe.hu-n

Időről-időre közzéteszem itt is a honlapomon, a benbe.hu-n publikált túrabeszámolóimat. Ezeken vonattal vagy autóval megyünk, fotózunk, és új tájakat fedezünk föl. Lássuk, merre jártunk mostanában:

RhB - Hauenstein - Jura

Svájcban, ahol körbejártuk dél-kelettől észak-nyugatig a középhegységeket, és imádtuk.

Semmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatok

Ausztriában, ahol a Semmeringen és a Steyrtal-kisvasúton fotóztunk nosztalgiavonatokat.

142 - Nurmi futása

Az Alföldön, ahol gőzöst kaptunk el a lajosmizsei vonal jubileumán.

Visó igavonói

Kárpátalja Romániához tartozó részén, ahol a felsővisói kisvasút különböző gőzmozdonyait, dízelmozdonyait és motorkocsijait ismertük meg - és a Ford Transitot, ami sínalkalmasságit szerzett...

A Waldenburgerbahn

Megint Svájcban, ahol az egyetlen, 750 mm-es kisvasútra látogattunk, mielőtt átépítették 1000 mm-esre, hogy kompatibilis legyen a bázeli villamosokkal.

EMU.89, a nosztalgia<br />Tátrai Villamos

A Felvidéken, ahol a Tátrai Villamos Vasút csehszlovák nosztalgiavonatát kaptuk el. Nekem ez sajnos élesben korábban kimaradt, így örültem, hogy sikerült bepótolnom a nosztalgiaüzemben.

Fotósvonat Balatonfenyvesen

A Balaton partján, ahol a somogyszentpáli vonalon fotóztunk tehervonatot frenetikus, MÁV-START szervezéssel.

Mocanita Moldovita

Bukovinában, ahol a kisvasút végállomásán firssen, faszénen sütött micset ehettünk csípős mustárral.

Szarvaskő

A Bükkben, ahol olyan helyeken lehet vonatokat fotózni, mint sehol másutt Magyarországon.

Bayern, München

Bajorországban, Münchenben, ahol a közösségi közlekedést fotóztam, de jópár sörre és az Allianz Aréna megtekintésére is volt idő. Meg persze egy újabb látogatásra az örök kedvenc Technisches Museum-ban!

 

Új S-Bahn járhat hamarosan Berlinben

1998-ban jártam először Berlinben, akkor a Gyermekvasút szakmai versenyén elért hatodik helyezésem miatt. Később a szüleimmel is nyaraltunk ott, ez a kétezres évek legelején volt. Jó fotóim sajnos egyik alkalommal sem születtek, ezért eddig a legalaposabb olvasóim sem sejthették egyáltalán, hogy jártam már ott. Pedig igen, és mint az első külföldi vasútbarát utam színhelye, fontos is számomra a város a mai napig.

Nemrég újra elutaztam, egy hétvégét töltöttem ott, így már három különböző közlekedési eszközzel is jártam a városban (először vonattal, aztán autóval, ezúttal pedig repülőgéppel mentem), és egyfelől óriási változást tapasztaltam, másfelől viszont igaziból nem változott semmi. Éppen ezért ideje volt, hogy új járműtípust szerezzen be a városi gyorsvasutat üzemeltető S-Bahn Berlin GmbH.

Tovább
Címkék: Berlin, Stadler, S-Bahn

Búcsúzik a második Tátrai Fogas

A Csorba és Csorba-tó közötti "Zubačka" 1970-ben épült a csorbatavi Északisí Világbajnokságra, és azóta is a svájci Schweizerische Locomotive und Machinenfabrik Winterthur (SLM) és a Brown, Boveri & Cie, Baden (BBC) által gyártott fogaskerekű motorvonatok járnak rajta. Az ötven éves járművek testvérei ugyan még Svájcban is közlekednek, de már csak kisegítésként, így a Felvidéken is időszarű lett a cseréjük.

kép

Csorba állomást hagyja el a motorkocsi

Tovább

Nem spórol a vonalbezárás

Ez a Falujáró Motorvonat blog, miről szólna, ha nem a mellékvonalakról és azok fejlesztési lehetőségeiről. Most azonban indokolatlan vonalbezárások következnek, és fontos tisztáznom, hogy nem a vasútromantikus énem írja ezeket a sorokat, hanem a közlekedési rendszer optimalizálását és a fejlesztési pénzek ideális elköltését váró szakértő.

Tovább

Határon túl ragadt vasutak

100 évvel ezelőtt az Osztrák-magyar Monarchiát, és azon belül a Magyar Királyságot megfosztották rengeteg területétől, gyönyörű tájaktól, természeti kincsektől és ipartól, valamint az ezek miatt épített vasutaktól. A határon túl rekedt magyarok számára épp akkora sokk az ország szétszakítása a mai napig, mint a csonkaországban maradtaké. A környező országokban a legtöbb területen ma már alig hallani magyar szót, csak néhány tömbben lehet magyar többséget találni, amit azt is jelenti, hogy az ország által hősiesen fölépített vasutak ma kevés magyar életének a részei. Néhány, a trianoni békediktátum által a magyar határon túlra száműzött, valamilyen szempontból emblematikus vasútvonal mai helyzetéről fogok most pár szóval és képpel beszámolni.

A Székely körvasút

A Székelyföld városait összekötő pálya csak későn, 1909-ben készült el teljes egészében, mégis az Erdélyben betöltött, ütőérszerű szerepe és a pünkösdi zarándoklatok miatt talán a legtöbb magyar számára ez a határon túl ragadt vasútvonal lehet ismerős. A Maros völgyén át Gyergyót és Csíkot föltáró pálya Székelykocsárd - Marosvásárhely - Déda - Gyergyószentmiklós - Csíkszereda - Brassó útvonalon vezet, forgalmának jelentős részét teszi ki az anyaországgal kapcsolatot teremtő, Kolozsvár felől Dédán becsatlakozó, Corona és Hargita nemzetközi vonatok utasforgalma.

A CFR Calatori 40 0369-5 sorozatú ASEA-licencia mozdony a Hargita InterCityvel Csíkszentdomokos és Marosfő között fotó

Csíkszentdomonkosnál kanyarog a Hargita IC

Tovább
süti beállítások módosítása