Falujáró motorvonat

Utolsó kommentek:

gépzavar 2020.06.29. 10:40:40

@gigabursch: Pontosan így igaz. Csak az a kérdés, hogy mit számolunk bele a gazdasági hasznosságbe. Pl. ingatlan és munkaerő. Mi lenne a (most meglevő) budapesti ill. környéki cégekkel, ha tömegközlekedés híján nem jutna be a munkerő egy jó része? Mi lenne a lakásárakkal és a város élhetőségével? Mennyiből lehetne elegendő közúti kapacitást építeni? Mi lenne a vidék (akár csak 10-20 kilométerre a nagyobb városoktól!) lakosság-megtartásával?

Ezek is lehetnének a mérleg másik serpenyőjében, nem pedig a MÁV adott évi szubvenciója és vesztesége. Szép tudomány a statisztika: tetszőleges véleményt ügyesen alá lehet támasztani megcáfolhatatlan érvekkel.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

gigabursch 2020.06.29. 06:11:46

@Balogh Zsolt:
Ok, csak közben legyen gazdaságilag versenyképes.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

gigabursch 2020.06.29. 06:10:55

@gépzavar:
Erről még tényleg nem hallottam.
Utánajárok.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.06.28. 23:46:24

A vasútnak és a tömegközlekedésnek az is a feladata, hogy azokat, akiknek nincs autójuk vagy nem tudnak vezetni (diákok, idősek, betegek...), azok is mobilak maradjanak.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.06.28. 23:45:00

@gigabursch: Ez teljesen igaz. De hol van itt az előrelátás? A blogíró is azt mondja, hogy nem ragaszkodik minden centiméterhez, de jó lenne látni valamiféle koncepciót vagy logikát.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

gépzavar 2020.06.28. 22:24:38

@gigabursch: Munkábajárásról, meg a hanyatló nyugat ópiumárol. A jelek szerint nem hallottál a Marchetti-konstansról. Mármint hogy az újkőkor óta nagyjából állandó a tipikus munkábajárási idő. Gyalog, tevén, lovon, szamáron, szekéren, omnibuszon, autón, vonaton, a sebességtől függően más-más távolságra (s=t*v). Egy órát szoktak emlegetni, bár nem világos, hogy ezt csak oda, vagy oda-vissza értik. Az emlegett (Lajtán túli) ingázókkal tömött vonatokon mindenesetre átlagosan fél órát utazik egy-egy dógozó. Minden nagyobb állomáson lényegében teljesen kiürül és újra megtelik a vonat. Nem sokkal nagyobb kaland, mint Budapesten a külső kerületekből valahova a belvárosban.

A decentralizációban egyébként teljesen egyetértünk.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

gigabursch 2020.06.28. 20:10:58

@Nancsibacsi:
Nagycsalád háztól-háziggal sem tud a vasút versenyezni, mert a ráhordó tömegközlekedés idő és pénzbeli költsége q nagy.
Már sokszor kiszámoltam.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

gigabursch 2020.06.28. 20:08:19

@Benbe: @Balogh Zsolt:
A jelenlegi hálózatot az akkori(!) ipar és agrárium valamint a kapcsolódó kereskedelem miatt építették ki.
Mára, amikor a szántó szélén a kombájnok a kamionokat rakják kissé megváltozott a szitu, amit észre kéne venni.
Ennek megfelelően kêne 30-50 évet előre tervezni és ahhoz struktúrát adni.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

gigabursch 2020.06.28. 19:54:08

@Nancsibacsi:
Ebből mennyi a kedvezményes (diák, nagycsalád) és mennyi vajon az ingyenes (nyugdíjas, arcképes)?

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

gigabursch 2020.06.28. 19:36:18

@gépzavar:
Értelmes emberektől talán elvárható, hogy ne Nagykovácsiban lakjon ês Pesterzsébeten dolgozzon.
Ugyanis ez megy egész Európában.
Mindenki olyan q messze dolgozik a lakhelyéről, hogy állandóan közlekedik, ahelyett, hogy GDP-t termelne, vagy a családjával lenne.
Mondjuk a rohadt fejlett EU és AEÁ fehér etnikumának fertilitásán ez meg is látszik.

Szóval vidékfejlesztés, vidékfejlesztés és vidékfejlesztés a megoldás.
Decentralizált gazdasággal.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

gigabursch 2020.06.28. 19:21:22

Tök laikuskênt:
Remélem mások is olvassák.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

stepboy 2020.06.28. 08:56:59

Ez szerintem nem igaz: Az új vonatok elsőként fognak átjárást biztosító harmonikákat kapni a berlini S-Bahn történetében.

Már a 481-es sorozatban is vannak olyan több kocsis szerelvények, ahol a kocsik közötti rész átjárható: www.regionalbahn.hu/2016/02/s-bahn-berlin-baureihe-481-482.html

Bejegyzés: Új S-Bahn járhat hamarosan Berlinben

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.06.28. 00:29:40

@diktatúrarettegő: Érdekes, hogy szerinted is versenyképtelen és felesleges...

De akkor magyarázz meg pár érdekes tényt:
* Miért nő a világ vasúthálózatának hossza?
* Miért járnak a vonatok egyre sűrűbben?
* Mi szükség van mindig nagyobb, hosszabb vonatokra?

A vasút és a közút egy ideális világban kiegészíti egymást, nem feltétlenül versenytársak. Ahol nagy tömeget kell mozgatni, ott versenyképes. A gond az, amit sokan itt sem értenek, hogy nem lehet egyértelműen szétválogatni a vonalakat hasznos és haszontalan vonalakra, mert a haszontalan vonalak is ráhordanak a hasznosra. Ha mindig bezárod a legkisebb forgalmú vonalat, akkor valahol megint megjelenik egy veszteséges vonal. El lehet kezdeni nyesegetni, de ez addig tart majd, míg egy vonal sem marad.

A kérdés az, egy ekkora országnak hány km-nyi vasútra van szüksége? Mert a túl sok sem jó, de a túl kevés sem.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

David Bowman 2020.06.27. 23:28:00

@9-143: Az ország összes pénze kevés lenne rá.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

diktatúrarettegő 2020.06.27. 19:00:39

@ruba:
"Persze, ha kétszekciós dízelmozdonnyal húzol egy 20 kocsis vonatot fel a Bakonyba, akkor arra kevés lesz 8 ember, de egy modern villamos-motorvonattal az Alföldön már 4-5 utassal nullszaldós lehet a dolog. "

A pályafenntartással együtt ? Nemá.

Az igazán gazdaságos vasúti szállítási forma az áruszállítás. Ezért érdemes a vonalakat fenntartani.
Ahogy egyre több ember jár autóval, úgy egyre inkább elhal a vasúti személyforgalom.
Ne felejtsük el, hogy a vonat nem a munkahelyedre szállít közvetlenül, hanem a vasútállomásra. Onnan, ha a munkahelyedre akarsz eljutni, még buszoznod is kell.
Ez időben, és kényelemben jelentős hátrányt jelent, főleg ha munka után esetleg még be is kell vásárolnod.
Nagy a nyomás tehát abba az irányba, hogy személyautóval közlekedj, még akkor is, ha drágább.
Én itt a közelünkben (megyeszékhely) azt látom, hogy a személyvonatokban 6-7 ember utazik.
Apósom meg azért használja, mert nyugdíjasként ingyenesen járhat vele, és ő nincs annyira időhöz kötve.
Veszteségesek, még a villamos meghajtásúak is, hiszen a fenntartásuk, és karbantartásuk is forrásigényesek.

A vasúti közlekedés régen volt elterjedt, mikor még sokkal kevesebb személyautó volt forgalomban. Többször előfordult hogy tömve voltak a szerelvények. 70 80 éve meg gyakorlatilag nem is volt más.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

fizolt 2020.06.27. 18:43:31

@Benbe: Nálunk részben a sorompók, részben az állomásközi ellenmenetkizárás, részben a kommunikációs lehetőségek, részben egyéb többlet műszaki feltételek miatt sok vele a probléma, illetve kis forgalomnál sokszor nincs több értelme, mint egy sima, rugós váltók nélküli egyszerűsített szolgálatnak, nagynál meg a rugalmasság hiánya okoz problémákat. Illetve ha már komolyabb szinten megy a beruházás, akkor már nem vagyunk messze attól, hogy a rugós váltós állomás helyett távkezelt állomás legyen.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.06.27. 12:24:44

@Nancsibacsi: Érdekes, hogy a Flirt mindenki szerint kényelmetlen, de amikor autót kell számolni, akkor valahogy nem a tizenkétmilliós hibrid SUV kerül a képletbe.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.06.27. 12:23:25

@fizolt: Nem csak a rugós váltóról van szó. Ausztriában vagy Németországban működik 60 fölötti sebességnél is.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.06.27. 12:22:15

@9-143: Én egy oktatás- vagy egészségügy-barát vezetésnek is örülnék.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.06.27. 12:14:59

@Serény Vélemény: Nahát, újabb cikkem a címlapon, és ezúttal még az országhoz sincs köze, nem hogy a kormányhoz!

Egyébként a legtöbb posztom kikerül az Index vagy a Blog.hu címlapjára, és a legtöbb politikamentes.

Bejegyzés: Nem spórol a vonalbezárás