Keskeny nyomközűvé épülhet át a Fogaskerekű

Új hegyi vasúti összeköttetés jöhet létre ezáltal a Budai hegyekben.

51.jpg

Régi terv a Fogaskerekű vasút (vagy a mai utasok számára ismertebb nevén 60-as villamos) összekötése a villamossal és bevitele a Széll Kálmán térig (aminek középső neve Moszkva tér). Ez azonban hol a pénzen, hol a szakmai problémákon (kiemelhető fogaskerék és a mai fogasléc, vagy magasabb fogasléc, így könnyen nayvigálható váltók a villamos-hálózaton, de döccenők a közúti átkelőknél), de rendre elcsúszott. Mivel a Koronavírus-járvány miatt a Fogaskerekűn is igen kevés az utas, valamint a Gyermekvasút sem jár, a BKV illetékesei úgy tűnik kapva kapnak az alkalmon, hogy a svájci Wengernalpbahn pedig a leállt turisztikai közlekedés miatt (és mivel hamarosan elkészül a fogast kiváltó kabinos felvonó) eladja a keskeny nyomközű, 800 mm-re épült fogaskerekű motorvonatait. Ezek könnyen alkalmassá tehetőek a 760 mm nyomközön való közlekedésre (erre van is példa a kárpátaljai Felsővisói Erdei Vasúton), így a villamossal való összekötés helyett a Gyermekvasútra való átszállásmentes kapcsolatot lehet kiépíteni.

apr1-002r3.jpg

Ehhez természetesen szükséges a Gyermekvasút villamosítása, azonban ehhez a Budapest-Hatvan fővonal felújításából rendelkezésre áll megfelelő bontott anyag (a főleg tőben elhasznált felsővezeték-tartóoszlopok az alacsonyabb űrszelvényhez alakítva még jó ideig használhatóak lesznek), a kisvonatok pedig a villamosok feszültségéről tudnak üzemelni.

apr1-003r3.jpg

A keskeny nyomköz miatt a fogas vágányát a Városmajor szélén, a bicikliút helyén be lehet vezetni a Széll Kálmán tér közelébe, így a metróról való könnyű átszállás is biztosítva lehet.

Néhány motorvonat alacsonypadlós pótkocsikkal érkezne, így az egész új hegyi vasúti rendszer akadálymentesen használhatóvá válik. A Gyermekvasút meglévő dízel- és gőzmozdonyai más magyarországi kisvasutakon juthatnak majd szerephez.

apr1-005r2.jpg

apr1-001r2.jpg

apr1-004r2.jpg