Kisiklott a fogaskerekű, nagyon időszerű már a felújítás

Az Index is beszámolt róla, hogy ma délután Erdei iskola állomás hegy felőli kitérőjénél kisiklott a 60-as villamos/Fogaskerekű Vasút (ki-ki hogyan szereti). Egyelőre nem csak a hivatalos jelentések, de a nem hivatalos csatornák sem árultak el valószínűsíthető baleseti okot, ezért én sem szeretnék találgatásokba bonyolódni. Valószínűleg nem emberi hiba okozta a balesetet, mivel a kitérő geometriája akár a szokásos sebességnél jóval gyorsabb tempónál is biztonságosan terel, az aláváltást pedig elvileg a biztosítóberendezés megakadályozza.

A baleseet szenvedett 53-as számú motorkocsi pár éve a Városmajorban

Fontos leszögezni, hogy egy ilyen siklás legtöbbször nem különösebben veszélyes, még a Fogas meredek pályáján sem, mivel a vonat általában nem tud a szakadékba leborulni a kellően széles töltéskoszorú miatt, illetve a forgóvázak az ágyazatban könnyen elakadnak, így nem is gurulhat le a vonat a vágány mentén. Tehát az utasok végig meglehetős nagy biztonságban voltak; ennek ellenére az, hogy az utóbbi időben több baleset is előfordult a vonalon arra figyelmeztet, hogy a pálya és a járművek az utolsókat rúgják, és ezen sürgősen változtatni kell.

Bár a Fogas az osztrák gyártmányú motorkocsik miatt mindig modernebbnek hatott koránál, azért sok tulajdonságát nem tudja levetkezni. Ezek egyike, hogy rendkívül keskeny (kis tömegű) sínekkel építették, amik ma inkább már csak vicinálisokon fordulnak elő, nem egy ilyen durva hegyivasúti üzemben. Bár ez egy szép történelmi emlék arra utalva, hogy a világ egyik legrégibb hegyi fogaskerekű vasútjáról van szó (csak a Riggenbach által épített Rigi-Bahnen és az amerikai Mount Washington Cog-Wheel Railway idősebb nála), a korszerűsítése már tíz éve is napirenden volt, és sajnos nem sokkal kerültünk közelebb hozzá ezalatt.

Jól látszanak a filigrán járósínek

A korszerűsítésre várva viszont csak tűzoltásra van lehetőség, így több kitérőben alkatrészeket cseréltek, illetve kicserélték a teljesen megkopott fogasléceket. Ez sokat elmond a hazai ipar teljesítőképességéről: az itt használt fogaslécek a hetvenes évekből származnak, a Fogas legutóbbi átépítése idejéről (Városmajorban járva az utas megnézheti, hogy jelentősen különböznek is a kiállított, régi, Ganz fogasmotorvonat kereke alá helyezett eredeti fogasléctől), mégis teljesen elkoptak. Eközben a svájci Pilatusbahnon idén döntöttek úgy, hogy csinálni kell valamit a megkopott, száz éves fogaslécekkel - ott a megoldás egyszerűen az lett, hogy megfordították őket, és így várhatóan újabb száz évet kibírnak majd.

A járművek is a végüket járják, gyakoriak a lerobbanások, hajtásrendszerhibák, de előfordult már kardántörés is

A felújítás azonban folyamatosan húzódik - a legnagyobb gond politikai-pénzügyi: ebben a formában felújítani nincs különösebb értelme a fogast, mivel két megállónyira ér véget a metrótól és a hegyen is minden forgalmas ponttól távol végállomásozik, ezért egyértelmű, hogy a pálya korszerűsítése és új járművek beszerzése mellett mindkét irányban a viszonylat meghosszabbítására van szükség, ehhez a völgyben a villamosvágányokat, a hegyen új nyomvonalon épült pályát kell használnia.

A sok kölcsönös ígérgetés mellett (Pokorni Zoltán hegyvidéki polgármester elkötelezettje a projektnek) nem sok tényleges dolog történt, és míg az eredeti tervek készítésekor akár 100% EU finanszírozás is lehetséges lett volna a VEKE közlése szerint, ma már egyáltalán bármilyen támogatás igénybevételére esély sincs. Sok minden mégsem történik a projekttel kapcsolatban, az egyetlen kézzelfogható dolog, hogy az önkormányzathoz került az Olimpia Szálló és telke, ami a majdani normafai közlekedési csomópont helyét fogja adni. A BKK honlapja szerint a beruházás 2020-ig lezárul, de ennek nyoma sincs. 2015-ben zajlott az elvi típusengedély megszerzéséhez szükséges dokumentáció összeállítása, de ennek sem találni utóéletét hivatalos forrásból. Ilyen formában nem tudni, hogy mikor és mi történhet.

A VEKE évtizede elkészítette egy Stadler-jármű látványterveit, amely alkalmas lenne a fogaspályán és a villamosvágányokon való közlekedésre is.

Ennek vannak műszaki nehézségei, mivel a Fogason a fogaskerék belenyúlik a sínkorona magasságába, ezért speciális kitérők működnek a vonalon. A villamospályán ezt nyílván nem lehet megvalósítani, ezért vagy a fogasléc megemelését, vagy hidraulikusan kiemelhető fogaskerekes hajtást lehet megvalósítani. Az előbbi komoly gondot okozna az útátjáróknál a személyautók és buszok közlekedésében, mivel bukkanókat kellene kialakítani (a buszok akár föl is akadhatnak), ráadásul nosztalgiajárművek közlekedését is lehetetlenné tennék.

Fölmerült a Fogas adhéziós vasúttá alakítása, buszokkal való pótlása és még sok más ötlet, de ezek működésképtelenek: a Normafa-környéki dugók a téli hónapokban állandóak voltak idén, ezt a közlekedési szituációt normalizálni csak a kötött pálya fejlesztésével lehet, és erre akkor is szükség van, ha nem épült többpályás síparadicsom a Széchenyi-hegyen.

A VEKE nem hivatalos összefoglalója a projekt helyzetéről:

"Vajon mikor indulhat már a rekonstrukció? Vasúthatósági engedély van, jármű előzetes elvi típusengedély van, a szükséges kisajátítások megtörténtek, a felső végállomás területe készül (ezekre a kormány biztosított nem kevés pénzt), a költségvetésben ezen felül 1,5 milliárd Ft van prototípus járműre elkülönítve másfél éve. És mégis húzódik, az istennek se akar megmozdulni, ülnek rajta, nem engedik. A BKV meg közben hiába tákolja, 45 éves minden, a végletekig le van amortizálódva, hiába költenek rá százmilliókat, reménytelen. 
Kinek az érdeke, hogy ne menjen a rekonstrukció? Megvárják, míg egy komoly baleset összejön? Vagy a bezárásra játszanak?"

Forrás: https://www.facebook.com/vekehu/posts/10155394733786987 

Nagyon remélem, hogy ez a baleset is megerősíti a BKK-t és a politikai döntéshozókat, hogy a Fogaskerekű felújítását haladéktalanul meg kell kezdeni!