Ha vágányzár van, egy dolog biztos: az utasvesztés

A vasút egyik legnagyobb ellensége az utas, ezért mindent megtesz azért, hogy megszabaduljon tőle. Az egyik legbiztosabb módja a soha be nem fejeződő pályafelújítás és az azzal járó vágányzár. A kényelmes vonatot szakadék, légkondi nélküli (vagy kikapcsolt légkondijú), zötyögős mllékutakon forgolódó, lassú buszok váltják. Ezek a vágányzárak általában egy rövid szakaszt érintő felújítás miatt tartanak hónapokig, és amint az egyiknek vége van, kezdődik egy újabb. Annyi péne a vasútnak ugyanis nincs, hogy egyszerre helyrepofozzon mindent, így egyik évben hidakat cserélnek, a másikban a vágányt (vasutasul felépítményt), a harmadikban villamosítanak, a negyedikben meg megint valami mást.

Általában az esztergomi vonal elhúzódó felújításáról hallani, de a Budapest-Békéscsaba vonal is húsz év alatt, majdnem minden évben valami hosszabb szakaszon vágányzárral készült el, igaz, ott sokszor a kétvágányú pálya miatt csak tetemes késések, összevont vonatok alkották a vágányzári menetrendet.

Hídfelújítások Szabadegyháza és Keszőhidegkút-Gyönk között

Most a 40-es számú Budapest-Pécs vasútvonal van kizárva felújítások miatt, emiatt a személyvonatokat a Pusztaszabolcs és Keszőhidegkút-Gyönk, az InterCity-ket Pusztaszabolcs és Dombóvár között pótolják autóbusszal. Keszőhidegkút és Dombóvár között tehát 40 km-t buszoznak (nagyjából hatvanas átlaggal) a nem kizárt pálya mellett, és akár bámulhatják is a mellettük 120-szal elhúzó személyvonatokat. Az InterCity busz a Pusztaszabolcs és Dombóvár között 111 km-t 2 óra 13 perc alatt teszi meg, ez 50 km/h-s átlagsebesség.

vonatpotlas.png

Az igazán vérlázító azonban az, hogy a 4 óra 6 perces vonatút mellett a Népligettől Volán járatokkal is eljuthatunk Pécsre, ami úgy telik 3 óra 20 percbe, hogy közben a busz letér az autópályáról, bemegy Szekszárdra, Bonyhádra és megáll Mecseknádsdon is (a hatos út egyébként, különösen busszal, gyorsabb, mint végig autópályán menni). A MÁV-START Kelenföld és Pécs között közlekedő InterCity pótló buszokkal 2 óra 50 perc környéki eljutást produkálhatna, ami pár perccel gyorsabb is lenne, mint a Dombóvár felé kerülő vonat békeidőben. Így a zömmel Pécsre közlekedő utasokat semmi kár nem érné, a pótlás sokkal drágább sem lenne, a dombóvári és kaposvári utasok pedig gyorsan eljuthatnának a pótolt személyvonatokkal úticéljukhoz (arányait tekintve ők az összes utas legfeljebb negyedét teszik ki). A kelenföldi indulás sem lenne nagy dolog, a vasút szemrebbenés nélkül átrak IC-ket a Délibe vagy a Nyugatiba alkalmanként. Természetesen a pótlóbuszon nincs ülőhelybiztsítás sem, helyjegyet mégis váltani kell rá.

Hogy miért nem ezt csinálták? Rejtély. Valószínűleg a szokásos utasellenes beidegződések.

Máskor meg tudják oldani

2015-ben és 2016-ban a 80c számú Szerencs-Sátoraljaújhely vasútvonalon volt teljes kizárás (mindkét évben egy-egy állomásközt újítottak föl, tehát elvben elég pénz esetén egyben meg lehetett volna a két munkát csinálni). Ott azonban sokkal értelmesebb volt a pótlóbusz megoldása: az egyébként mindenhol megálló sebesvonatot két buszvonallal pótolták: az egyik végigjárta az elég suta úthálózaton az összes köztes falut, a másik pedig az igazi utasforgalmi gócnak számító Sárospatakot és Sátoraljaújhelyt közvetlenül érte el, így 20 perc időnyereséget hozva az oda közlekedőknek. Ez egy kedves és európai megoldás volt.

vonatpotlo2.png

Pécs felé két óra veszteséget nem éreznek már lényegesnek a 2017-es vágányzárat tervezők. ndoklásuk szerint Sárbogárd, Dombóvár és Pincehely óriási utasforgalmának kiszolgálása miatt nem mehet közvetlen vonatpótló autóbusz Pécsre, hiszen az drága lenne. Nade kérem - Pécsre 4-6 kocsis vonatok járnak - nem lehetne az őket pótló buszokat arányosan elosztva részben ide, részben oda járatni?

Van lejjebb is!

Ebben a műfajban mindig van.

Szekszárd, Bátaszék és Baja lakossága nem járt annyira rosszul (látszólag), mivel az ő napi egyetlen közvetlen vonatuk (ez is gáz) kikerüli a vágányzárat. Dunaújvároson át éri el a Rétszilas-Bátaszék vasútvonalat, és így megszakítás nélkül tud közlekedni. Az amúgy is Desiro motorvonattal kiadott vonatnak nem okoz problémát a Dunaújváros-Rétszilas közötti villamosítatlan pálya sem, ez egy gyakori terelőútvonal. A pályasebesség végig 100 km/h, így időben sem járnak sokkal rosszabbul.

Happy End nincs?

Szörényi Szabolcs kérdésére a válasz ezúttal nem Leventétől érkezik. A válasz: nincs.

A vasút saját üzemviteli nyűgjei miatt hosszabb menetidővel, terelőútvonalon közlekedő Gemenc Express utasainak ugyanis az általuk nem kért dunaújvárosi kitérő miatt húsz kilométerrel hosszabb útra kell jegyet váltaniuk.