Falujáró motorvonat

2017\11\07

Vázcserés felújítás

Avagy hogy lehet egy fölújított metró vadonat új?

Küzdök egy ideje a különböző kommentszekciókban azzal, hogy az emberek nem teljesen értik, hogy lehet egy felújításra teljesen új dolgot hozni, pedig például sok mindennapi használati tárgyunkat is javítás helyett egyszerűen újra cserélik, mégis szervízbe visszük ezért. Az, hogy járművek terén a világ számos pontján a felújítás régóta annak a szinonímája, hogy építünk egy tök újat és sokkal korszerűbbet, az ezek szerint sokaknak nem volt nyílvánvaló, ezért bemutatnék néhány érdekes járművet, amik fiatalabbak, mint gondolnánk.

A vázcserés felújítást buszokra találták ki először, az eljárás a következő: két munkás megragadja az első, illetve a hátsó rendszámtáblát, kitolják közülük a régi buszt (ez megy a MÉH-be), betolnak közéjük egy tök új buszt, és erre fölcsavarozzák a régi rendszámtáblákat. Sok oka lehet az ilyen megoldásnak, például a felújítandó jármű valójában túl rossz állapotú, és mindent cserélni kellene, és így egyszerűbb; a "felújító" cég nagyságrendekkel olcsóbban dolgozik, vagy, mint az új M3-as metrónál, hogy elnézve a korábbi városi vasúti járműbeszerzéseket (pl. vidéki városok villamosai), ahol öt-hat újrapályázás után sikerült végre jogerős eredményt hirdetni, így inkább rövidrezárták a dolgot egy felújítással. Valószínűleg ugyanis a Főváros nem akart volna az Alstomtól metrót venni (kötbér, fékrendszer, stb.), az Alstom meg folyton beperelte volna őt ezért.

A legifjabb Ikarus

A legifjabb Ikarus 260-as nem csak Budapest, de tavaly még valószínűleg a világ legifjabb Ikarusa volt: 2016. decemberében állt forgalomba. Hajtó Bálint fotóján meg lehet tekinteni, ilyen állapotot felújítással nem lehet elérni. Ma is vidáman rója a köröket.

Jó pár ilyen beszerzés volt már, például a méltán híres 7-173 Gyors széria sem sok hasonlóságot mutatott az eredeti állapottal.

Tatra T3R.PLF Prágából

A képen elöl álló, bordó-ezüst fényezésű kocsi vonalai a hatvanas éveket idézik, csak a középen (alig) látható alacsonypadló és a nagyobb hossz különbözteti meg a mögéje kapcsolt eredeti T3-astól. 2005 és 2017 között készültek ezek a modernizált kocsik, de nem T3-asok középen szétvágásával és egy kis betoldással, hanem teljesen újonnan. A régi T3-asokat mára gyakorlatilag ki is vonták, ezek még vagy tíz évig fognak szolgálni (a nem túl jó üzemkészségű Škoda villamosok miatt igen sokat tartanak még raktáron).

More:

vélemény metró személykocsi Szlovákia Budapest MÁV BKV Csehország Prága vázcserés felújítás Bhv

2017\08\24

Hogyan fejlesszük a mellékvonali járműparkot?

Az utóbbi időben nagyot megy a Facebookon és a vasúti sajtóban a szlovák ŽSSK vasúttársaság újabb bőrlenyúzása a régi Študenka motorkocsikról: a Hangya nevű, dizájnos műgyanta vezetőfülkés, részben alacsonypadlós, légkondícionált motorkocsi minden laikusból azt a hangot hozza elő, hogy "és a MÁV miért nem gyártat ilyeneket?"

Forrás: a ŽSSK közleménye

Aki jár Csehországban és Szlovákiában, az persze tudja, hogy a most beszerezni kívánt 8 Hangya csepp a tengerben: a 30, korábbi, magaspadlós csuklós kocsi is az volt a ŽSSK-nál és a RegioNovák sem tudták szinte sehonnan sem kiszorítani a hagyományos kocsikat. Valójában a legtöbb vonalon a mai napig a gyári állapotú motorkocsik és pótkocsik járnak, a szlovákoknál némi gépészeti korszerűsítéssel egybekötve, de még mindig öt üléssel egy sorban és gondosan minden vonalon túl kicsi kapacitással. Ennél a MÁV már tovább lépett, hiszen régóta 2+2-es, kényelmesebb üléselrendezéssel és még a 2010-es években is újabb motorcserével korszerűsítette motorvonatait.

More:

2017\08\09

Már indoklás nélküli forgalmi korlátozások is vannak a MÁV-nál

Az alibivágányzár az annyira 2017. eleje, hogy már szinte 2016.

BREAKING: bár a honlapon még fenn van, úgy tájékoztattak, az intézkedést visszavonták.

Hónapok óta lóg a levegőben, napok óta téma a vasútbarát fórumokon, hogy a Győrből induló EURegio személyvonatokkal augusztus 13.-tól nem lehet közvetlenül Ausztriába utazni. Bécsbe a railjetek indulása óta már amúgy sem lehetett, aki mindenképp személyvonatozni szeret (bár a tarifában nincs különbség), az Királyhidán (Bruck a/d Leitha) át kellett szálljon a pozsonyi vonatokra. Most azonban az alábbi közlemény olvasható a MÁV-csoport honlapján:

euregio.png

Indoklás, magyarázat, még csak kifogás nincs, mert hát egyszerűen arról van szó, hogy a nemzeti vasúttársaság ezt egyszerűen elkúrta. Nem kicsit, nagyon.

More:

vélemény nemzetközi vonat MÁV Győr FLIRT ÖBB TALENT EURegio Királyhida Bruck a/d Leitha STADLER

2017\06\30

Ha vágányzár van, egy dolog biztos: az utasvesztés

A vasút egyik legnagyobb ellensége az utas, ezért mindent megtesz azért, hogy megszabaduljon tőle. Az egyik legbiztosabb módja a soha be nem fejeződő pályafelújítás és az azzal járó vágányzár. A kényelmes vonatot szakadék, légkondi nélküli (vagy kikapcsolt légkondijú), zötyögős mllékutakon forgolódó, lassú buszok váltják. Ezek a vágányzárak általában egy rövid szakaszt érintő felújítás miatt tartanak hónapokig, és amint az egyiknek vége van, kezdődik egy újabb. Annyi péne a vasútnak ugyanis nincs, hogy egyszerre helyrepofozzon mindent, így egyik évben hidakat cserélnek, a másikban a vágányt (vasutasul felépítményt), a harmadikban villamosítanak, a negyedikben meg megint valami mást.

More:

vélemény szívatás menetrend utas vágányzár Pécs kishír Dombóvár MÁV-START InterCity

2017\06\20

Csapda kerekesszékeseknek és anyukáknak

avagy végre akadálymentesen megközelíthető az aluljáró Pestszentlőrincen!

Mindig hálás téma a MÁV számára épített, de sosem üzemelő liftekről írni. Ezekre egyfelől komoly szüksége lenne a csak kerekesszékkel, vagy nehezen mozgó utasoknak, de a nagyobb bőröndökkel közlekedők is hálásak lennének eme XIX. századi vívmány általánosabb elterjedéséért. A magyar vasúttársaságnak ugyan kötelezettsége lenne az akadálymentes elérés mihamarabbi biztosítása, ám a kiépített liftek számánál csak az üzemelő liftek száma alacsonyabb.

Most viszont itt a nagy csoda, Pestszentlőrinc állomáson ugyanis a vonatról leszállva működő liftbe futottam!

img_20170607_095820.jpg

Ne nézzük az állapotát, a firkákat, a hajléktalanok piszkát, a lift működik! Ráadásul hétvégén és most a nyári szünetben már akadálymentes, alacsonypadlós FLIRT motorvonatok szállítják az utasokat, így egyre inkább lehet is számítani a liftet igénybevenni szándékozó utasra.

A 415 080 pályaszámú FLIRT Szemeretelep és Pestszentlőrinc között az úgynevezett Kőhídnál

Érkezik tehát a kerekesszékes vagy babakocsis utas, boldogan és könnyen leszáll az alacsonypadlós motorvonatról, begurul a liftbe, nagy levegővétel mellett leereszkedik az aluljáróba, és boldogan átgurul a vágány alatt! Minden szép és jó, rózsaszín és virágokkal teleültetett! Aztán BAMM.

img_20170607_095837.jpg

BAMM, az aluljáróból az állomás előtti térre vezető lift viszont nem működik. És nem ezen az egy napon nem, hanem az elmúlt három hónapban egyszer sem, amikor arra jártam. Köszönjük, Ibolya!

vélemény szégyen vasút akadálymentesítés állomás peron lift akadálymentes nem működik Budapest MÁV Pestszentlőrinc kishír MÁV-Start Dávid Ibolya PEstlőrinc

2017\06\05

Alibivágányzár Kazincbarcika és Ózd között

Avagy a Balatonért idén a 92-es vonal hoz áldozatot

2017. június 11. 2017. július 31. A hirdetményen szereplő vonatok módosított menetrend szerint közlekednek. Illetve Kazincbarcika – Ózd állomások között vonatpótló autóbuszok közlekednek.

Forrás: www.mavcsoport.hu

Az alibivágányzár azt jelenti, hogy olyan pályafenntartási munkák miatt zárnak le hosszú hetekre, jelen esetben hónapokra teljesen egy vasútvonalat, amelyeket megfelelő technológiai szervezéssel, többnyire nem túl nagy többletköltséggel az utas- és áruforgalom jelentősebb zavarása nélkül is el lehetne végezni. Jobb esetben - rosszabb esetben ugyanis a vágányzár alatt semmi érdemlegeset nem csinálnak.

Akkor miért kellenek a vágányzárak?

Az alulfinanszírozott (legalábbis a cseh vagy osztrák vasúthoz képest alulfinanszírozott) magyar vasút mára nem tud annyi járművet üzemeltetni, mint amennyire a vonatai legközlekedtetéséhez, az utasok számára a kényelmes utazás biztosításához szükséges. Ennek sok oka van, az új járművek relatíve kisebb kapacitása, a drágább üzemeltetésük, az évtizedek adósságspirálja után nagyjából mostanra elért konszolidáció, az erős szakszervezetek miatti pazarló szerelvényfordulók, stb. Az utóbbi pár évben minden évben több vontatójárművet selejteztek vagy vontak ki a fenntartásból, mint amennyi új érkezett, nagyobb férőhelynyi személykocsit dobtak ki vagy toltak föl a szolnoki Magasfogadóra, mint amennyi új kapacitás a motorvonatok beszerzésével érkezett. Ezzel egyidőben jelentek meg nyaranta az alibivágányzárak, amikről természetesen sosem lehetne bizonyítani, hogy valóban alibizések.

Forgalomtól függetlenül mindig dízeles vonalakat érint, volt már lezárva a Budapest-Lajosmizse elővárosi, a Szerencs-Sátoraljaújhely másodrendű fővonal, idén pedig a 92-es Miskolc-Kazincbarcika-Ózd a soros. Itt évekig - szintén kizárólag vasúttechnikai okból - kettéosztva jártak a vonatok: Miskolctól Kazincbarcikáig villamos vontatással (odáig van drót), Kazincbarcikáról Ózdra pedig 117-es motorkocsik (ex Bzmot). Mivel Barcikán az állomás szinte a városon kívül van, oda nem utaznak sokan, az utasok jórésze így átszállásra kényszerült. Idén végre megváltozott a dolog, a vonal teljes hosszában, átszállás nélkül, dízelmotorkocsikkal biztosították a kapcsolatot Miskolcról Putnokra, Bánrévére, Ózdra. Persze az évekkel ezelőtti, több kocsis, mozdonyos vonatokhoz képest ez csekély kapacitás, látható, hogy a vasút nagy ütemben veszít utasokat; ugyanakkora jegyárért a Borsod Volán illetve a KMKK légkondicionált autóbuszokat ad, a MÁV viszont saját légkondicionált motorvonatait (InterPici) kivonta a térségből.

Most nyár elejére (de ne legyenek illúzióink: a vágányzárat július 31. és augusztus 20. között meg fogják hosszabbítani) visszatérnek a barcikai villanyvonatok, onnan tovább pedig vonatpótló buszok közlekednek majd. Ezek persze a KMKK tartalékkocsijai vagy ezeréves vállalkozói buszok lesznek. Az így kinyert 117-esek átveszik a nyáron kicsit kisebb forgalmú Miskolc-Sátoraljaújhely személyvonatok helyét, az onnan kinyert dízelmozdonyok és személykocsik pedig mehetnek a Balaton északi partjára.

Az Úszó-VB-re ugyanis a 29-es vonal villamosításának még az első kapavágása sem készült el. Egyébként az is a kazincbarcikaihoz hasonló, értelmetlen megoldás lesz, Balatonfüreden kettévágva.

Mi lenne a megoldás?

Látható, hogy a problémák elsősorban dízelfronton mutatkoznak. Korábban nyáron gond nélkül lehetett a tehervonati M62/628 sorozatú mozdonyokat is befogni vontatni a Balatonparton, ma viszont már alig maradtak olyan kocsik, amik úgynevezett központi energiaellátás nélkül üzemeltethetőek, a Szergejekben viszont nincs vonatfűtési generátor. A MÁV-START-nak azonban rengeteg olyan lehetősége van, ami nem okozna utassérelmet:

  1. Lassabb ütemben selejtezi a személykocsikat, több régi kocsit újít föl. Nyáron, a Balatonról hazaigyekezve az utasnak fontosabb, hogy fölférjen, mint, hogy pontosan hány éves is az a kocsi, amivel utazik. Így M62-esek is bevethetők.
  2. Kibérelheti a MÁV-PMLI Nohabját, ami alkalmas modern kocsik vontatására is.
  3. Bérelhetne - szigorúan csak a nyári időszakra - Jenbacher motorkocsikat, amiket Sátoraljaújhely felé bevetve ugyanígy eljátszhatná a forgolódást. Látható, hogy az állam birtokában van a szükséges számú eszköznek, de a három állami vasútvállalat közötti átjárhatatlanság miatt most inkább az ózidakat szívatja.
  4. Bérelhetne, vagy méginkább beszerezhetne modern dízelmozdonyokat, például Siemens EuroRunner vagy Bombardier TRAXX-DE típusúakat. De ehhez el kellene jutni addig, hogy az elővároson és az InterCity-n kívül más is van a magyar síneken.
  5. Csaknem a teljes budapesti elővárosi forgalomhoz elegendő motorvonatot rendelt már a MÁV-START villamos kivitelben, ideje lenne kicsit az egyre jobban leszakadó másodrendű vonalakra új dízel-motorvonatokat vásárolni. Sajnos a majd Esztergom felől fölszabaduló Desirók legendásan gyatra üzekészsége valószínűleg méginkább zuhanni fog, ha már nem az elővárosban kell közlekedniük; Istvántelek még annyira sem fog foglalkozni velük, mint most. Az új motorvonatokat csak a gyártóval kötött karbantartási szerződéssel szabad üzemeltetni.

Idén már egyik sem fog megvalósulni, így a vasút azt teszi, amit zsigerből mindig szokott: elveszít egy csomó utast.

vélemény vágányzár mellékvonal Miskolc Balaton MÁV Ózd máv-start FINA Jenbacher alibivágányzár Úszó-VB

2017\04\12

Képes állomásnévtáblák a Királyréti Erdei Vasúton

Ez a poszt kivételesen nem a vasút fejlesztéséről, vagy épp az azzal kapcsolatos anomáliákról szól, egyszerűen csak egy olyan, kedves apró részletről egy kisvasút mentén, ami számomra gyerekkorom óta egyfajta misztikusságot kölcsönzött a vasútnak. A királyréti kisvasút, kicsit duci állomásnév-feliratait ugyanis kis rajzok egészítették ki zománctáblákon, ami egyfelől nagyon komoly volt (szemben más kisvasutak egyszerű fatábláival, vagy akár sehova sem kiírt neveivel), másfelől néhány helyen nem volt világos, miért pont az a kép látható, amelyik.

Kismaros

More:

énblog dizájn design retró kisvasút tábla állomás úttörővasút erdei vasút kishír Királyrét

2017\04\06

BKV sztrájk alatt menjünk vonattal!

...kivéve, ha a vonat sem jár.

Április második felében jön a BKV sztrájk, de ez nagyon sok ember életét nem fogja befolyásolni, mivel vagy csak járatritkítással jár (de a korábbi sztrájok tapasztalatai alapján ilyenkor kevesebben tömegközlekednek, így nem lesz nagy tömeg), vagy pedig este hat után kezdődik csak, akkor viszont teljes lesz. Ez azokat érinti nyílván a legrosszabbul, akiknek a munkaideje a sztráj kezdete után ér véget. Ők egyrészt a szolgáltatószektor délutánosai, másrészt jópár multicégnél is este hatig tart a munkaidő.

Jó ötlet lehet vonattal utazni ekkor, nézzük, milyen viszonylatokat kínál a budapesti S-Bahn hálózat! Mivel már a HÉV is MÁV, így számos vonalon közlekedhetünk vonattal, persze elég komoly rágyaloglási távolságok mellett de azért a város nagyrészébe eljuthatunk.

sbahn.png

Aki ritkán utazik vonattal, az azért nézze meg a menetrendeket, hiszen járnak ezeken a vonalakon zónázók, illetve pótjegyköteles gyors- és ic-vonatok is! Érdemes a MÁV Vonatinfó alkalmazását letölteni okostelefonra.

Az utóbbi évek nagy fejlesztése, ami különösen hasznos lesz sokaknak a sztrájk alatt, az a Kőbánya-Kispest és Kelenföld között közlekedő, összességében félórás ütemet adó székesfehérvári és tárnoki vonatok beindítása.

More:

2017\04\01

9 éve tart a felújítás

Ma kilenc éve hajtott először Desiro a Szentendrei HÉV-re

2008. április elsején közlekedett először a Margit-hídhoz az esztergomi vonat, mivel akkor kezdődtek az Óbuda és Angyalföld állomások közötti Duna-híd cseréjének előkészítő munkái. Azt tesztelték, megoldható-e a híd cseréjének idejére a vonatok Margit-hídig közlekedtetése. A hídlezárást követően rövid ideig ismét végig jártak a vonatok, majd megkezdődött a pályarekonstrukció első üteme az éveken át tartó vonatpótló autóbuszozással. Most a villamosítás és a felújítás második üteme miatt kell esténként újra pótlóbuszra szállni. A felsővezeték építése még sehol nem tart, a sebessége pedig meg sem közelíti a GYSEV 16-os/17-es vonali villamosításainak sebességét, úgy tűnik, a MÁV ráér, és így nyílván a MÁV utasai is.

fotó vélemény felújítás Budapest Esztergom MÁV kishír HÉV máv-start BHÉV Desiro közlekedés-fejlesztés