Falujáró motorvonat

2017\03\18

Emeletes vonatok

Csak Magyarországon új - vagy még ott sem

A Svájci székhelyű Stadler Rail nyerte a MÁV-Csoport nagykapacitású elővárosi motorvonatok beszerzésére irányuló tenderét. Ugyan ezt még nem erősítették meg, de a nyertes terv minden valószínűség szerint a KISS márkajelzésű motorvonatok hatrészes kivitele, amivel a Budapest-Cegléd, Budapest-Újszász-Szolnok és Budapest-Vác-Szob vonalak legterheltebb, felújított Bhv-kocsikból álló ingavonatait fogják kiváltani.

img_0014300589.jpg

More:

motorvonat előváros emeletes vonat Budapest MÁV kishír máv-start közlekedés-fejlesztés

2017\02\15

Az éjszakai buszozás tilalma mindenre megoldás

Valami történt egy diákokat szállító busszal éjszaka, mit tegyünk?

a. Vizsgáljuk ki a problémát és a vizsgálat végén tegyünk javaslatot a probléma orvoslására.

b. Tiltsák be az illegális tevékenységeket éjszakai buszozást!

c. Gyurcsány a hibás.

Épeszű ember eddig mindig biztosra vehette, hogy a "c" válasz a helyes. Most ezt a bizonyosságot veszítettük el, most már minden problémára két megoldás is előfordulhat. A baj az, hogy a betiltás, mint oly sok esetben, most is marhaság.

Ezúttal nem ide illő képekkel illusztrálom a cikket

More:

2017\02\12

Két túra Dél-Svájcba: a Rhätische Bahn, a Matterhorn-Gotthardbahn és a Dampfbahn-Furka-Bergstrecke vonalaira

A cikkben bemutatkozik a Disentist Andermatton át Zermattal összekötő fogaskerekű Furka- és Oberalp-hágókon átvezető szakasza, megismerkedhetünk néhány osztrák kisvasút történetével és megelevenedik a múlt: az RhB öreg villanymozdonyaival és a Furka-Oberalpbahn fogaskerekű gőzmozdonyaival nosztalgiázunk. A cikk az anyaoldalon, a benbe.hu-n olvasható, a fönti képre vagy ide kattintva.

2017\02\05

Ahol létezik nem becsapós lámpagomb - Rotterdam

Jópár cikk és blogposzt megemlékezett róla az utóbbi időben, hogy a szállodai termosztátok, a liftek ajtózáró gombjai, valamint a ritkán használt gyalogátkelőhelyek gyalogosok számára kihelyezett jelzőgombjai, amelyekkel maguk számára zöldre kapcsolhatják a lámpát, csak kamuk, és a felhasználókban csak a kontroll érzését erősítik, de valójában mindent egy rideg és számító algoritmus dönt el. Nem akarom cáfolni, hogy ez sok helyen így van, mindössze azt mutatnám meg, hogy aki ezt tervezte, az nem mérnökien gondolkodik, és úgy egyébként is, az ilyen megoldások orbitális baromságok.

A hozott példa a hollandiai Rotterdam lesz, ahol egyéb átverések is találhatók: például a magaspadlós metró és az alacsonypadlós villamos által közösen használt vágány:

 

Oké, a kép valójában A Hágában készült, de a főváros metróját a rotterdami közlekedési cég, a RET üzemelteti (képzeljük el, hogyha a hármas metrót a Szolnoki Közlekedési Vállalat működtetné...)

More:

vélemény busz gomb lámpa közút bkk Budapest

2017\01\08

Indul a Tram-train beruházás

...de jó-e az nekünk?

Elindul a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő Tram-train (városi villamosba kötött nagyvasúti kapcsolat) építése (itt a beszámoló a tenderekről), ezzel rendeződhet a két város közötti közlekedés helyzete. A beruházás egyik szószólója Lázár János, korábbi hódmezővásárhelyi polgármester, így sokan azonnal elutasítják a beruházást. Persze, a legtöbb magyarnak ma kizárólag az ő háza előtti út felújítása fontos, így minden adófillért, ami nem arra megy, fölöslegesnek tart, de vajon mekkora túlkapás a 13 milliárd forintos pályaberuházás és a 10 milliárd forintos járműbeszerzés?

A vasút órás-kétórás ütemes menetrend szerint közlekedő, ősi korokból ittmaradt mozdonyos vonatokkal, valamint orosz sínbuszokkal szolgáltat Szeged és Békéscsaba között. A hódmezővásárhelyi forgalomból a részesedése elenyésző, inkább a messzebbről utazók veszik igénybe.

More:

vélemény hódmezővásárhely szeged villamos kishír máv-start tram-train

2017\01\03

Fotelszakértek

Az internetnek köszönhetően az információ rekordsebességgel áramolhat. Ehhez hozzá is szokunk, mindig azonnali tájékoztatást akarunk, és ez nagyban segíti a dezinformációk mindennél sebesebb terjedését is. Az Index Vasútrajongók fóruma és a legfontosabb ilyen Facebook közösség, a Vasútrajongók klubja a tegnapi balesetre azonnal reagálva elkezdett fotelszakérteni. Most én is fotelszakértek egy kicsit, hiszen nem vagyok vasutas, de, ami még fontosabb, nem vagyok vasútbiztonsággal foglalkozó szakember és nem veszek részt a Cegléd melletti kis sebességű ütközés vizsgálatában.

Cegléd, 2017. január 2. Vonatok Cegléd és Ceglédbercel között 2017. január 2-án este. A két vonat műszaki hiba miatt összekoccant, a balesetben három ember megsérült, egyikük súlyosan. MTI Fotó: Mihádák Zoltánt

A fotelszakértés szerintem legrosszabb hozadéka, hogy olyan embereket vélnek ezek a fotelszakértők hibásnak, akik nem is tehetnek az esetről, és mivel ezen fotelszakértők egy része vasutasok híreire alapoz, és így hitelesnek tűnik (ezek akár a balesetek okaival, akár a várható menetrendváltozásokkal, járműbeszerzésekkel, egyebekkel kapcsolatban is meglepően nagy százalékban nem bizonyulnak igaznak).

More:

vélemény baleset zónázó ütközés MÁV Cegléd InterCity utólérés

2016\12\31

2016.

Számomra a 2016. év kicsit kevesebb, de annál nehezebben megszervezhető és izgalmasabb fotózással telt. Ebben a rövid beszámolóban szeretném megmutatni, hogy merre jártam idén, tehát melyek azok a témák, amik egyszer majd a benbe.hu albumait fogják gazdagítani.

evvege16-022r.jpg

Év elején közlekedett a Nohab-GM alapítvány különvonata, amely a süttői Duna-partra is kilátogatott.

evvege16-023r.jpg

A nyáron jártam a szentpétervári gyermekvasúton, ahol a kiemelkedően masszív pályán alkalmanként gőzmozdony is közlekedik

More:

2016\12\28

Friss bejegyzések a Drehscheibe Online-ról

A Drehscheibe Online fórumrendszere talán a legnagyobb német vasútbaárt fórumrendszer, és mint ilyen, a nyugati vasúttal kapcsolatos kiváló információforrás, ráadásul remek fotók és beszámolók is gazdagítják. Sajnos minden weblapot nem tudok napi szinten olvasni, ezért a DSO-t kampányszerűen szoktam olvasni - jöjjön hát egy laza linkgyűjtemény izgalmas cikkekhez!

Megnyílt a Gotthard-bázisalagút, a régi forgalomtól búcsúzik fotókkal a schweizer-bahnen.ch: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,8024397 

Svájci vasút 1992-ben: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,8033332

Ausztriában újabb vonalbezárások voltak (lassam a Westbahnon és a Südbahnon kívül nem marad vasút), íme az aktuális vonalhálózati térkép (a csak teherforgalmú vonalakkal együtt): https://bahnnetz-at.jimdo.com/app/download/8914656184/Bahnnetz_AT_2017_MIT_G%C3%BCterverkehr_V_1_6.gif?t=1482355938

Bezárt a Gailtalbahn Karintiában: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,8022441

Képek az Erzbergbahnról - Európa legmeredekebb normál nyomtávú adhéziós vasútja hajdan fogaskerekű volt, a MÁV fogasgőzöseihez és a Diósgyőri Acélmű fogasdízeleihez hasonlók jártak rajta: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,8010117

Akit mélyebben érdekel az ütemes menetrend, itt elolvashtja az osztrák változat részletes leírását németül (de az ábrák így is nagyon beszédesek): http://www.ivv.tuwien.ac.at/fileadmin/mediapool-verkehrsplanung/Diverse/Lehre/RingVO_OeffentlicherVerkehr/2016-11-23_Garstenauer.pdf 

Képek az őszi RhB-ról: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,7997416

Megint RhB: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,7995369

A nosztalgiavonatozást ünnepelték a Rhätische Bahnon, órás ütemű nosztalgiavonatozással: első rész, második rész