Falujáró motorvonat

2017\06\20

Csapda kerekesszékeseknek és anyukáknak

avagy végre akadálymentesen megközelíthető az aluljáró Pestszentlőrincen!

Mindig hálás téma a MÁV számára épített, de sosem üzemelő liftekről írni. Ezekre egyfelől komoly szüksége lenne a csak kerekesszékkel, vagy nehezen mozgó utasoknak, de a nagyobb bőröndökkel közlekedők is hálásak lennének eme XIX. századi vívmány általánosabb elterjedéséért. A magyar vasúttársaságnak ugyan kötelezettsége lenne az akadálymentes elérés mihamarabbi biztosítása, ám a kiépített liftek számánál csak az üzemelő liftek száma alacsonyabb.

Most viszont itt a nagy csoda, Pestszentlőrinc állomáson ugyanis a vonatról leszállva működő liftbe futottam!

img_20170607_095820.jpg

Ne nézzük az állapotát, a firkákat, a hajléktalanok piszkát, a lift működik! Ráadásul hétvégén és most a nyári szünetben már akadálymentes, alacsonypadlós FLIRT motorvonatok szállítják az utasokat, így egyre inkább lehet is számítani a liftet igénybevenni szándékozó utasra.

A 415 080 pályaszámú FLIRT Szemeretelep és Pestszentlőrinc között az úgynevezett Kőhídnál

Érkezik tehát a kerekesszékes vagy babakocsis utas, boldogan és könnyen leszáll az alacsonypadlós motorvonatról, begurul a liftbe, nagy levegővétel mellett leereszkedik az aluljáróba, és boldogan átgurul a vágány alatt! Minden szép és jó, rózsaszín és virágokkal teleültetett! Aztán BAMM.

img_20170607_095837.jpg

BAMM, az aluljáróból az állomás előtti térre vezető lift viszont nem működik. És nem ezen az egy napon nem, hanem az elmúlt három hónapban egyszer sem, amikor arra jártam. Köszönjük, Ibolya!

vélemény szégyen vasút akadálymentesítés állomás peron lift akadálymentes nem működik Budapest MÁV Pestszentlőrinc kishír MÁV-Start Dávid Ibolya PEstlőrinc

2017\06\05

Alibivágányzár Kazincbarcika és Ózd között

Avagy a Balatonért idén a 92-es vonal hoz áldozatot

2017. június 11. 2017. július 31. A hirdetményen szereplő vonatok módosított menetrend szerint közlekednek. Illetve Kazincbarcika – Ózd állomások között vonatpótló autóbuszok közlekednek.

Forrás: www.mavcsoport.hu

Az alibivágányzár azt jelenti, hogy olyan pályafenntartási munkák miatt zárnak le hosszú hetekre, jelen esetben hónapokra teljesen egy vasútvonalat, amelyeket megfelelő technológiai szervezéssel, többnyire nem túl nagy többletköltséggel az utas- és áruforgalom jelentősebb zavarása nélkül is el lehetne végezni. Jobb esetben - rosszabb esetben ugyanis a vágányzár alatt semmi érdemlegeset nem csinálnak.

Akkor miért kellenek a vágányzárak?

Az alulfinanszírozott (legalábbis a cseh vagy osztrák vasúthoz képest alulfinanszírozott) magyar vasút mára nem tud annyi járművet üzemeltetni, mint amennyire a vonatai legközlekedtetéséhez, az utasok számára a kényelmes utazás biztosításához szükséges. Ennek sok oka van, az új járművek relatíve kisebb kapacitása, a drágább üzemeltetésük, az évtizedek adósságspirálja után nagyjából mostanra elért konszolidáció, az erős szakszervezetek miatti pazarló szerelvényfordulók, stb. Az utóbbi pár évben minden évben több vontatójárművet selejteztek vagy vontak ki a fenntartásból, mint amennyi új érkezett, nagyobb férőhelynyi személykocsit dobtak ki vagy toltak föl a szolnoki Magasfogadóra, mint amennyi új kapacitás a motorvonatok beszerzésével érkezett. Ezzel egyidőben jelentek meg nyaranta az alibivágányzárak, amikről természetesen sosem lehetne bizonyítani, hogy valóban alibizések.

Forgalomtól függetlenül mindig dízeles vonalakat érint, volt már lezárva a Budapest-Lajosmizse elővárosi, a Szerencs-Sátoraljaújhely másodrendű fővonal, idén pedig a 92-es Miskolc-Kazincbarcika-Ózd a soros. Itt évekig - szintén kizárólag vasúttechnikai okból - kettéosztva jártak a vonatok: Miskolctól Kazincbarcikáig villamos vontatással (odáig van drót), Kazincbarcikáról Ózdra pedig 117-es motorkocsik (ex Bzmot). Mivel Barcikán az állomás szinte a városon kívül van, oda nem utaznak sokan, az utasok jórésze így átszállásra kényszerült. Idén végre megváltozott a dolog, a vonal teljes hosszában, átszállás nélkül, dízelmotorkocsikkal biztosították a kapcsolatot Miskolcról Putnokra, Bánrévére, Ózdra. Persze az évekkel ezelőtti, több kocsis, mozdonyos vonatokhoz képest ez csekély kapacitás, látható, hogy a vasút nagy ütemben veszít utasokat; ugyanakkora jegyárért a Borsod Volán illetve a KMKK légkondicionált autóbuszokat ad, a MÁV viszont saját légkondicionált motorvonatait (InterPici) kivonta a térségből.

Most nyár elejére (de ne legyenek illúzióink: a vágányzárat július 31. és augusztus 20. között meg fogják hosszabbítani) visszatérnek a barcikai villanyvonatok, onnan tovább pedig vonatpótló buszok közlekednek majd. Ezek persze a KMKK tartalékkocsijai vagy ezeréves vállalkozói buszok lesznek. Az így kinyert 117-esek átveszik a nyáron kicsit kisebb forgalmú Miskolc-Sátoraljaújhely személyvonatok helyét, az onnan kinyert dízelmozdonyok és személykocsik pedig mehetnek a Balaton északi partjára.

Az Úszó-VB-re ugyanis a 29-es vonal villamosításának még az első kapavágása sem készült el. Egyébként az is a kazincbarcikaihoz hasonló, értelmetlen megoldás lesz, Balatonfüreden kettévágva.

Mi lenne a megoldás?

Látható, hogy a problémák elsősorban dízelfronton mutatkoznak. Korábban nyáron gond nélkül lehetett a tehervonati M62/628 sorozatú mozdonyokat is befogni vontatni a Balatonparton, ma viszont már alig maradtak olyan kocsik, amik úgynevezett központi energiaellátás nélkül üzemeltethetőek, a Szergejekben viszont nincs vonatfűtési generátor. A MÁV-START-nak azonban rengeteg olyan lehetősége van, ami nem okozna utassérelmet:

  1. Lassabb ütemben selejtezi a személykocsikat, több régi kocsit újít föl. Nyáron, a Balatonról hazaigyekezve az utasnak fontosabb, hogy fölférjen, mint, hogy pontosan hány éves is az a kocsi, amivel utazik. Így M62-esek is bevethetők.
  2. Kibérelheti a MÁV-PMLI Nohabját, ami alkalmas modern kocsik vontatására is.
  3. Bérelhetne - szigorúan csak a nyári időszakra - Jenbacher motorkocsikat, amiket Sátoraljaújhely felé bevetve ugyanígy eljátszhatná a forgolódást. Látható, hogy az állam birtokában van a szükséges számú eszköznek, de a három állami vasútvállalat közötti átjárhatatlanság miatt most inkább az ózidakat szívatja.
  4. Bérelhetne, vagy méginkább beszerezhetne modern dízelmozdonyokat, például Siemens EuroRunner vagy Bombardier TRAXX-DE típusúakat. De ehhez el kellene jutni addig, hogy az elővároson és az InterCity-n kívül más is van a magyar síneken.
  5. Csaknem a teljes budapesti elővárosi forgalomhoz elegendő motorvonatot rendelt már a MÁV-START villamos kivitelben, ideje lenne kicsit az egyre jobban leszakadó másodrendű vonalakra új dízel-motorvonatokat vásárolni. Sajnos a majd Esztergom felől fölszabaduló Desirók legendásan gyatra üzekészsége valószínűleg méginkább zuhanni fog, ha már nem az elővárosban kell közlekedniük; Istvántelek még annyira sem fog foglalkozni velük, mint most. Az új motorvonatokat csak a gyártóval kötött karbantartási szerződéssel szabad üzemeltetni.

Idén már egyik sem fog megvalósulni, így a vasút azt teszi, amit zsigerből mindig szokott: elveszít egy csomó utast.

vélemény vágányzár mellékvonal Miskolc Balaton MÁV Ózd máv-start FINA Jenbacher alibivágányzár Úszó-VB

2017\04\12

Képes állomásnévtáblák a Királyréti Erdei Vasúton

Ez a poszt kivételesen nem a vasút fejlesztéséről, vagy épp az azzal kapcsolatos anomáliákról szól, egyszerűen csak egy olyan, kedves apró részletről egy kisvasút mentén, ami számomra gyerekkorom óta egyfajta misztikusságot kölcsönzött a vasútnak. A királyréti kisvasút, kicsit duci állomásnév-feliratait ugyanis kis rajzok egészítették ki zománctáblákon, ami egyfelől nagyon komoly volt (szemben más kisvasutak egyszerű fatábláival, vagy akár sehova sem kiírt neveivel), másfelől néhány helyen nem volt világos, miért pont az a kép látható, amelyik.

Kismaros

More:

énblog dizájn design retró kisvasút tábla állomás úttörővasút erdei vasút kishír Királyrét

2017\04\06

BKV sztrájk alatt menjünk vonattal!

...kivéve, ha a vonat sem jár.

Április második felében jön a BKV sztrájk, de ez nagyon sok ember életét nem fogja befolyásolni, mivel vagy csak járatritkítással jár (de a korábbi sztrájok tapasztalatai alapján ilyenkor kevesebben tömegközlekednek, így nem lesz nagy tömeg), vagy pedig este hat után kezdődik csak, akkor viszont teljes lesz. Ez azokat érinti nyílván a legrosszabbul, akiknek a munkaideje a sztráj kezdete után ér véget. Ők egyrészt a szolgáltatószektor délutánosai, másrészt jópár multicégnél is este hatig tart a munkaidő.

Jó ötlet lehet vonattal utazni ekkor, nézzük, milyen viszonylatokat kínál a budapesti S-Bahn hálózat! Mivel már a HÉV is MÁV, így számos vonalon közlekedhetünk vonattal, persze elég komoly rágyaloglási távolságok mellett de azért a város nagyrészébe eljuthatunk.

sbahn.png

Aki ritkán utazik vonattal, az azért nézze meg a menetrendeket, hiszen járnak ezeken a vonalakon zónázók, illetve pótjegyköteles gyors- és ic-vonatok is! Érdemes a MÁV Vonatinfó alkalmazását letölteni okostelefonra.

Az utóbbi évek nagy fejlesztése, ami különösen hasznos lesz sokaknak a sztrájk alatt, az a Kőbánya-Kispest és Kelenföld között közlekedő, összességében félórás ütemet adó székesfehérvári és tárnoki vonatok beindítása.

More:

2017\04\01

9 éve tart a felújítás

Ma kilenc éve hajtott először Desiro a Szentendrei HÉV-re

2008. április elsején közlekedett először a Margit-hídhoz az esztergomi vonat, mivel akkor kezdődtek az Óbuda és Angyalföld állomások közötti Duna-híd cseréjének előkészítő munkái. Azt tesztelték, megoldható-e a híd cseréjének idejére a vonatok Margit-hídig közlekedtetése. A hídlezárást követően rövid ideig ismét végig jártak a vonatok, majd megkezdődött a pályarekonstrukció első üteme az éveken át tartó vonatpótló autóbuszozással. Most a villamosítás és a felújítás második üteme miatt kell esténként újra pótlóbuszra szállni. A felsővezeték építése még sehol nem tart, a sebessége pedig meg sem közelíti a GYSEV 16-os/17-es vonali villamosításainak sebességét, úgy tűnik, a MÁV ráér, és így nyílván a MÁV utasai is.

fotó vélemény felújítás Budapest Esztergom MÁV kishír HÉV máv-start BHÉV Desiro közlekedés-fejlesztés

2017\03\18

Emeletes vonatok

Csak Magyarországon új - vagy még ott sem

A Svájci székhelyű Stadler Rail nyerte a MÁV-Csoport nagykapacitású elővárosi motorvonatok beszerzésére irányuló tenderét. Ugyan ezt még nem erősítették meg, de a nyertes terv minden valószínűség szerint a KISS márkajelzésű motorvonatok hatrészes kivitele, amivel a Budapest-Cegléd, Budapest-Újszász-Szolnok és Budapest-Vác-Szob vonalak legterheltebb, felújított Bhv-kocsikból álló ingavonatait fogják kiváltani.

img_0014300589.jpg

More:

motorvonat előváros emeletes vonat Budapest MÁV kishír máv-start közlekedés-fejlesztés

2017\02\15

Az éjszakai buszozás tilalma mindenre megoldás

Valami történt egy diákokat szállító busszal éjszaka, mit tegyünk?

a. Vizsgáljuk ki a problémát és a vizsgálat végén tegyünk javaslatot a probléma orvoslására.

b. Tiltsák be az illegális tevékenységeket éjszakai buszozást!

c. Gyurcsány a hibás.

Épeszű ember eddig mindig biztosra vehette, hogy a "c" válasz a helyes. Most ezt a bizonyosságot veszítettük el, most már minden problémára két megoldás is előfordulhat. A baj az, hogy a betiltás, mint oly sok esetben, most is marhaság.

Ezúttal nem ide illő képekkel illusztrálom a cikket

More:

2017\02\12

Két túra Dél-Svájcba: a Rhätische Bahn, a Matterhorn-Gotthardbahn és a Dampfbahn-Furka-Bergstrecke vonalaira

A cikkben bemutatkozik a Disentist Andermatton át Zermattal összekötő fogaskerekű Furka- és Oberalp-hágókon átvezető szakasza, megismerkedhetünk néhány osztrák kisvasút történetével és megelevenedik a múlt: az RhB öreg villanymozdonyaival és a Furka-Oberalpbahn fogaskerekű gőzmozdonyaival nosztalgiázunk. A cikk az anyaoldalon, a benbe.hu-n olvasható, a fönti képre vagy ide kattintva.

2017\02\05

Ahol létezik nem becsapós lámpagomb - Rotterdam

Jópár cikk és blogposzt megemlékezett róla az utóbbi időben, hogy a szállodai termosztátok, a liftek ajtózáró gombjai, valamint a ritkán használt gyalogátkelőhelyek gyalogosok számára kihelyezett jelzőgombjai, amelyekkel maguk számára zöldre kapcsolhatják a lámpát, csak kamuk, és a felhasználókban csak a kontroll érzését erősítik, de valójában mindent egy rideg és számító algoritmus dönt el. Nem akarom cáfolni, hogy ez sok helyen így van, mindössze azt mutatnám meg, hogy aki ezt tervezte, az nem mérnökien gondolkodik, és úgy egyébként is, az ilyen megoldások orbitális baromságok.

A hozott példa a hollandiai Rotterdam lesz, ahol egyéb átverések is találhatók: például a magaspadlós metró és az alacsonypadlós villamos által közösen használt vágány:

 

Oké, a kép valójában A Hágában készült, de a főváros metróját a rotterdami közlekedési cég, a RET üzemelteti (képzeljük el, hogyha a hármas metrót a Szolnoki Közlekedési Vállalat működtetné...)

More:

vélemény busz gomb lámpa közút bkk Budapest