Az éjszakai buszozás tilalma mindenre megoldás

Valami történt egy diákokat szállító busszal éjszaka, mit tegyünk?

a. Vizsgáljuk ki a problémát és a vizsgálat végén tegyünk javaslatot a probléma orvoslására.

b. Tiltsák be az illegális tevékenységeket éjszakai buszozást!

c. Gyurcsány a hibás.

Épeszű ember eddig mindig biztosra vehette, hogy a "c" válasz a helyes. Most ezt a bizonyosságot veszítettük el, most már minden problémára két megoldás is előfordulhat. A baj az, hogy a betiltás, mint oly sok esetben, most is marhaság.

Ezúttal nem ide illő képekkel illusztrálom a cikket

Sokféle vélemény fölmerült a baleset és most az éjszakai buszozás betiltása kapcsán, ezek egy részével nagyon nem értek egyet. Ilyen a síelés agyatlan szidása, a fillérbaszásra utalás, meg, hogy mennyire rosszul eshet a még hiperolcsósított sítáborra befizetni sem tudóknak, hogy az iskola nyíltan támogatja ezt a luxustevékenységet.

A síelés sport, és ideális esetben (középiskolai tanár vagyok, és ahol én tanítok, az egy ideális eset) a sítábor egyik feladata a diákok sítudásának fejlesztése, mert aki durván le tud jönni a hegyről, az még nem biztos, hogy jól síel. Nem éleznek eléggé, nem rugóznak, hátul terhelnek - rengeteg mindent lehet fejleszteni, és nálunk az iskola testnevelői ezt a sítábor délelőtti oktatásán meg is teszik.

A sportolásnak velejárói sajnos a sérülések, így nem gondolom, hogy ne lenne vállalható kockázat a sítábor. A délutáni szabad sízést is alaposan szabályozzuk, gondoskodunk a diákok kipihentségéről és arról, hogy a tudásuknak megfelelő pályákon sízzenek. Azt gondolom, hogy a diákok a sítáborban, tanári jelenléttel jóval nagyobb biztonságban vannak, mint egy baráti vagy családi síelésen, szabadon eresztve.

Mi Ausztriába járunk, Murauba, és bizony hazafelé mi is kvázi éjszaka szoktunk utazni. Általában fél négyig síelünk, elpakolunk, átöltözünk, és utána indulunk haza. Az utazás az előírt pihenőkkel kb. nyolc óra, éjfél és fél egy között szoktunk a gimi előtt megállni a busszal. Nem gondolom, hogy bármi veszélyes lenne ebben, vagy kevésbé lenne veszélyes, ha éjfél helyett tizenegyre érünk a sulihoz. Ezzel most csak annyit fognak elérni, hogy a diákok egy órával kevesebbet sízhetnek, más változás nem lesz.

A KLIK döntésével mindenképp meg kellene várja az olasz hatóságok vizsgálatának az eredményét! Ezt egyébként sem a KLIK-nek kellene szabályoznia. A szakgimnáziumok (NGM) és az egyházi és alapítványi iskolák diákjai nem is fontosak? Vagy akik nem diákok, csak simán befizetnek egy utazási irodánál egy éjszakai buszozást is tartalmazó kirándulásra? Most akkor az éjszakai buszozás veszélyes vagy nem? Vagy csak a diákokra veszélyes? Vagy a diákok élete ér többet másokénál?

Sokkal fontosabb lenne a meglévő szabályok betartatása és a műszaki követelmények szigorítása. Belföldi és nemzetközi forgalomban is elképesztő állapotú buszok vesznek részt. Utazási irodák, EuroLines, OrangeWays - mindnek találkoztam már kritikán aluli járművével. Írják elő a busz életkorát az iskolai kirándulásoknál, vagy még inkább, általában a személyszállításban (és ne felejtsük el ugyanezt megtenni a vasúti forgalomban is, hármas metrót is beleértve!), és esetleg korlátozzák az iskolai kirándulások távolságát.

Egyébként sítábort a legritkább esetben szervez iskola, ez majdnem mindig egy utazási irodán keresztül valósul meg. Akkor pedig a felelősség sem az iskolát vagy a KLIK-et, hanem az utazási irodát terheli.

Ha ezzel nem elégszünk meg, be lehetne az éjszakai iskolai buszozás mellett néhány más dolgot is tiltani:

  • Éjszakai tanulás, ha az egész nap iskolában ülés, a végtelen számú tesi, média, etika és hipokritizmus óra mellett máskor már nem marad rá idő
  • Éjszakai dolgozatjavítás, ha a heti 32 óra kötelező iskolában töltött idő már szerdára összejön véletlenül (úgy kéthetente, de csütörtökig mindig)
  • Éjszakai bármi, hiszen mindenkinek van ideje mindent napközben elintézni

Ti mit tiltanátok még be éjszakára? Vagy itt ne álljunk meg, tiltsuk be, amit lehet, nappal is?