Hajrá, Jenbacher?!

Nem mindennapi vonat zakatolt a Bakonyban

Szinopszis: A Bakonyvasút Szövetség szervezésében egy GYSEV Jenbacher (247 sorozatú) motorkocsi parádézott a Bakonyt átszelő 11-es Győr-Veszprém vasútvonalon. Az akcióval a MÁV figyelmét szerették volna fölhívni a megvételre váró használt motorvonatokra, amiktől a szolgáltatás színvonalának javulását és ezzel a vasútvonal hosszútávú megmenekülését várják.


GYSEV Jenbacher motorkocsi az akkor még nem villamosított Szombathely-Csorna vonalon. Itt nézegethet további képeket ilyen motorkocsikról.

A kérdés: tényleg ettől lesz jobb?

Az én véleményem: Nem, nem ettől lesz jobb, sőt, ettől lehet, hogy még jobb sem lesz.

A magyar közlekedésügy tele van kettős mércékkel. Ha a Tarlós vesz használt alacsonypadlós buszt (vagy a Vitézy), olyat ráadásul, ami olcsóbb az Ikarus megjavításánál, és az adott darabnál még jobb állapotú is, akkor nemzetáruló, pazarló, méltatlan, nem a jövőbe tekintő. Pedig nekik egy csődközelben levő, alulfinanszírozott, az állam által többszörösen megtagadott cégük van. Ha a MÁV-nak ajánlanak élettartama végén járó, sosem korszerűsített, magaspadlós, a GYSEV által is csak átmeneti megoldásként vett és bőven kiszolgált motorkocsikat, de ő nem akarja, akkor a Dávid Ilona a magyar vasút megrontója, amiért nem akarja lecserélni a folyamatosan korszerűsített, új motorokkal futó, bár ugyancsak magaspadlós, meglévő, olcsóbban fenntartható és üzemeltethető motorkocsijait. A MÁV-ot ráadásul rendesen megfinanszírozza az állam, adóssága folyamatosan csökken, jelentős fejlesztésekhez biztosít támogatást és garanciákat neki. És a VEKE szerint én meg egyenesen a mellékvonalak halálát akarom azzal, hogy ellenzem ezt a "remek" üzletet, hiszen csak ez a 4 gépsárkány mentheti meg a vicinálisok becsületét.

A Berényiknek jó a marketingje. Kényelmes fotelek vannak bennük, légfűtés, jól szigetelt, nem beázó ablakok. Ebben valóban veri a padokkal szerelt, kéttengelyes, ha jó minden akkor jól fűtött, de ha nem, akkor szélfútta, kissé már tömítetlen ablakos Bzmot (117) sorozatot.


Bzmot motorvonat a Bakonyvasúton, Vinye és Porva-Csesznek között. Itt megismerkedhet a különböző országok Bézé-rokonságával.

A Bézének rossz a marketingje, de sokak szerint ha ők nem lennének, már rég minden vasutat bezártak volna, ahol nem jár IC. Szólóban is 44 főt elvisz kényelmesen, nagyon jól fogyaszt, rugalmasan bővíthető, ha akarjuk, a fönti hiányosságait is nem túl nagy pénzből meg lehet szüntetni. Az InterPiciknél sikerült. Ezzel szemben a Jenbacherek sok mellékvonalra túl nagyok (a Bakonyvasút által citált Pápa-Csorna vonalon a megnyitás napján utaztak utoljára annyian, hogy megtöltsék, de Bakonyszentlászló és Veszprém között is átlag napokon negyedházig sem lenne), de a győri elővárosba meg túl kicsik, bővíteni meg újabb motorkocsival lehet, ami jóval drágábban áll tartalékként mondjuk Veszprémben, be nem jelentett csoportra várva, mint egy Bzx. Ha akarjuk, a BDzx poggyászteres kocsiban tekintélyes számú kerékpárt is elvihetünk (de a sima Bzmot is elvisz négyet), a csatolt Jenbacherben is 6 a maximum (szabályosan persze). A Jenbacher szólóban is több gázolajat fogyaszt, mint egy nagyobb kapacitású Bzmot szerelvény, duplában nyílván kétszer annyit (az egyik motorkocsi magában 17 tonna, a másik 44).

A Bakonyvasút azt jól eltalálta, hogy most nyomást lehet gyakorolni a MÁV-ra, hogy verjen el egy csomó pénzt egy egyébként apró fejlesztésre, mert különben nagyon rossz sajtót csinálnak neki, és a MÁV jó eséllyel meg fogja adni magát a népakaratnak. Ha a 247-eseket gatyába akarják rázni, az megvétellel és felújítással (mert ez elodázhatatlan lesz) többe lesz, mintha minden Bézét alacsonypadlósítanánk és totál korszerűsítenénk. Ami egyébként utoljára tíz éve volt vállalható ötlet, ma már késő eszmélni, a csehek is akkor csinálták, a szlovákoknak nemrég lett ilyen prototípusuk, de nem lesz belőle gyártás.


ČD RegioShuttle alacsonypadlós motorkocsi a Tanvald-Harrachov közti fogaskerekű vasúton (de adhéziós üzemben). A motorkocsikat a nálunk jól ismert Stadler gyártja.
További képek (a valóban kulturált belső térről is) itt.

Beindult ugyanis egy kisméretű újabb Bzmot korszerűsítési program, ami az elkövetkező 5-8 évre vállalhatóvá teszi a Piroskákat, sőt, mivel légkondicionáltak lesznek, verik a Jenbachert. Addigra pedig akármilyen járművünk is van, már muszáj lesz újra cserélni, vagy legalábbis német mellékvonalakról kiöregedő, tisztességes járművekre, például RegioShuttle motorkocsikra. A VEKE szerint ez esélytelen, és a Bézék a halálba fogják taszítani a mellékvonalakat, mivel vállalhatatlanok. Szerintem viszont a megalkuvás vállalhatatlan, és ha mellékvonalakat (de egyáltalán, egy jó és hatékony közösségi közlekedést) szeretnénk, akkor a fejekben kell változást elérni, és ehhez a jó irányba kell terelni a gondolataikat. Ha a Bakonyvasút utasokat akar, jól látja, jobb helyeken levő állomások kellenek. Mondjuk Veszprém (izé, Jutaspuszta) menthetetlen. És jobb menetrend is kell. A statisztikák szerint (pl. esztergomi vonal) a menetrendi bővülés sokkal erősebben növeli az utasszámot, mint a járműcsere. Az esztergomi vonal legnagyobb utasforgalom-növekedését pont abban az időben produkálta, amikor Bzmot-ok és csörgős ingák járták a vonalat, a korszerű technikát pedig a mára élettaramuk felét elért orosz ikermotorkocsik adták. Igen, már azok az új motorkocsik is olyan vének, pedig azok jóval korszerűbbek, mint a Jenbacherek.

Kapcsolódó anyagok